۱۳۹۱ بهمن ۷, شنبه

«اشراف احاطه‌گونه»



روز گذشته خبرگزاری سپاه (فارس) به نقل از یکی از چهره‌های رسانه‌ای ستاد کل نیروهای مسلح خبر داد که «قرارگاه جنگ نرم در ستاد کل نیروهای مسلح راه اندازی شده تا در عرصه کشوری و لشکری بتوانیم مصاف تعریف شده‌تری با دشمنان جمهوری اسلامی داشته باشیم.» سردار جزایری به عنوان معاون ستاد کل نیروهای مسلح همچنین از جمله گفته که «ما اخیرا اتاق فکر فیلم و سینما را هم راه‌اندازی کرده‌ایم که اشراف احاطه‌گونه‌ای به ما در عرصه سینما می‌دهد.»(+)
.
البته طبیعی است هر نیروی نظامی، به خصوص نیروی نظامی کشوری چون ایران که در شرایط معارضه با قدرتهای جهانی و منطقه‌ای قرار دارد، به جلوه و بازتاب رسانه‌ای و تبلیغی خود توجه ویژه و خاصی نشان دهد با این حال جدی نگرفتن «ایجاد رابطه منطقی بین واقعیت‌ها و عقل سلیم از یک سو، و  ادعاهای رسانه‌ای و رفتارهای تبلیغاتی از دیگر سو» با استناد اعلام شده یا نشده به «هدف وسیله را توجیه می کند»، خطری است که سرمایه گذاری روی چنین قرارگاه‌هایی را به بیهودگی سوق می‌دهد.
.
رفتارهای تبلیغی مجموعه دستگاه‌های نظامی کشور به خصوص در ده ساله اخیر، همزمان با گسترش حضور نیروهای غربی در منطقه، بسیار پررنگ و بسیار متنوع بوده؛ از مانورهای متعدد نظامی تا مثلا گودبرداری گسترده در مرزها به بهانه آماده‌سازی گور برای سربازان متجاوز، و از پشتیبانی از برخی پروژه‌های سینمایی، راه انداختن وبسایت و روزنامه و ارتش سایبری تا اسطوره‌سازی از «سردار قاسم سلیمانی».
.
محصول این همه هر چه بوده؛ ظاهرا اینک به قول سردار جزایری باید «مصاف تعریف شده‌تری با دشمنان» داشته باشیم. آنچه اینک هست، ظاهرا «رضایت»بخش نیست. این شکاف بین «محصول» و «رضایت» شاید که با جدی‌تر گرفتن «عقل سلیم ِ مخاطب» داخلی و خارجی این فعالیت‌ها پر شود؛ شاید!

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر