۱۳۹۰ اردیبهشت ۲۸, چهارشنبه

دوستان بولدوزر


اظهارات آشتی جویانه اخیر خاتمی با واکنش های عصبی مواجه شده؛ هم از سمت حامیان براندازی نظام (نمونه) و هم از آن سوی دیگر این ریسمان (نمونه). نه این که کسی حق نقد و نظر نداشته باشد، ولی کیست فرق توهین و نقد را نداند؟!
.
*
سیاسی خوانده ها حتما مرحوم دکتر جواد شیخ الاسلامی زنجانی، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، را می شناسند. هفته نامه پیام زنجان در شماره نوزده بهمن سال گذشته خود به نقل از یکی از شاگردان آن مرحوم نوشته بود: "در همان سال 58 او می گفت که ایران آبستن حوادث است. فاشیسم دارد می آید ... جامعه ای که هیچ کس غیر خود را قبول ندارد به سوی فاشیسم حرکت می کند" 
.
*
یکی از دوستان توی فیس بوک نوشته: "دوستان آرمانگرای عزیز که از سخنان آشتی جویانه و سازشکارانه خاتمی برآشفته اند، دقت داشته باشند که با چنین استدلالی جوانان آرمانخواه خط امامی انقلاب 57 امثال مهندس بازرگان را سازشکار دانستند و او را برنتابیدند و سکان انقلاب را به دست بولدوزرهای ویرانگر سپردند تا حال و روز امروز ما این باشد. شماها حق دارید بولدوزرها را دوست داشته باشید اما لطفا اجازه ی تردد به فولکس واگن ها هم بدهید!" ... به نظرم بهترین پاراگرافی که می شد در این باره نوشت و "تاریخ" را به یاد بعضی آورد، همینی بود که احمد نوشته
.
*
دوستان بولدوزر، می توانند دوستان خوبی برای فاشیسم باشند؛ بخواهند یا نخواهند. 
.
**
.
لینک های مرتبط
مسعود بهنود: بازی کثیف

۲۲ نظر:

  1. شاهاب در گودر نوشته:

    "خاتمی تو این مصاحبه واقعا رندانه عمل کرده که جای تقدیر داره
    جای دیگه هم گفتم که حرفی که هست اینه که خاتمی باید نقش خودش و جایگاهش رو در این میدان تعریف و مشخص کنه که چه انتظاراتی ازش بره
    مثلا انتظاراتی که از هاشمی میره به مراتب متفاوت بود با انتظارات از کروبی و یا موسوی
    مشکل ما با خاتمی اینه که خودش هم متاسفانه نمیدونه چی میخواد در این میان
    وگرنه در اصلاح طلبی خاتمی شکی نیست و فعالیتهاش در جهت توسعه سیاسی ایران کاملن قابل تقدیره"

    پاسخحذف
  2. شاهاب! من به جزییات اظهارات خاتمی وارد نشدم و بیشتر از رد توهین آمیز ایده او نوشته ام ... نظرم به این بود / در مورد تعریف جایگاه خاتمی من شاید درست متوجه منظورت نمی شم، به نظرم جایگاه خاتمی معلومه، کسیه که اساس نظام رو همیشه قبول داشته، هشت سال رییس جمهور بوده و اصلا اعتقادی به حرکت های بولدوزری نداره ... از طرف هر کی که می خواد باشه

    پاسخحذف
  3. یاسین در گودر نوشته:

    آقای معینی بازرگان بر سر اصول خودش ایستاد
    حتی اگر خودش نشست
    خاتمی یه جاهایی از اصول خودش هم کوتاه اومد
    و همین کوتاه آمدن هایش
    معبری شد برای دینامیت کاران"

    پاسخحذف
  4. یاسین عزیز! اصول خاتمی چی بود؟

    پاسخحذف
  5. مهسا در گودر نوشته:

    "به نظرم خیلی‌ها اصلا منتظرن خاتمی یه بهانه‌ای دست‌شون بده که به‌ش حمله کنن"

    پاسخحذف
  6. Pooyesh Rah no در گودر نوشته:

    "سخنان اخير خاتمي موجبات نقد و لعن و نفرين بسياري را در هر دو اردو فراهم آورده است،بي آنكه لحظه اي از جبهه تحليل سنتي ايراني فارغ آمده باشيم و نياز مبرم به تكرار نسخه ماندلا در ايران را دريابيم.
    شايد تنها فرق ماجرا در عرضه اين پيشنهاد اين باشد كه خاتمي را واجد رنجها و دردهاي ماندلا نشناخته ايم و سابقه 27 سال اسارات در زندانهاي رژيم آپارتايد پشت سر خاتمي قرار ندارد،ولي نبايد فراموش كنيم نسخه بخشيدن ولي فراموش نكردن مي تواند ايران 1390 را درزماني بسيار كوتاه به دو دهه بعد پرتاب كند،فقط تصور كنيد كه بدون تخريب بيشتر زيرساختهاي اقتصادي،فرهنگي،بدون خونريزي و تنفر بيشتر،بدون زندان هاي مخوف و بدون منجلاب فعلي خرافه و رماليسم و پوپوليسم با اين همه نيروي جوان جوياي زندگي و شور و شوق آگاهي چه كارهايي را مي شود پيش برد.
    براي اطمينان از نتيجه آفريقاي جنوبي فعلي را با كشورهاي شرق آفريقا با آن همه انقلاب هاي چند هفته اي و چند ماهه و ديكتاتورهاي كوتوله اي كه لشگري از كودكان و نوجوانشان را مامور كشتن مخالفانشان كرده اند مقايسه كنيد،خاتمي بيراه نگفته است..."

    پاسخحذف
  7. Meiti در گودر نوشته:

    "چه ظلمی به نظام شده که ایشون ازش صحبت کردن؟ تا جایی که من میدونم ظلم به مردم شده!!!، اصلا این حرفی که زده شده قابل قبول نیست حالا چه خاتمی میزد چه کس دیگه! بحث تاختن با بولدوزر و از بین بردن همه چی نیست حرف سر اینه که با همین رویکردهای مصلحتی اصلاحات زمین خورد / اگر هم قراره صلحی انجام بشه که در آینده به جنگ خشونت بارتری منجر نشه باید جای ظالم و مظلوم به روشنی مشخص بشه / با من بمیرم و تو بمیری چیزی حل نمیشه واقعا / نه سیاسی خوانده ام و نه سیاست زده، یه جوان ظلم دیده ام که نظرمو گفتم"

    پاسخحذف
  8. شاهاب در گودر نوشته:

    "اما من در مورد اعتقادات خاتمی صحبت نکردم. در این شکی نیست که اساس نظام رو قبول داره و...‏
    حرفم بر سر نقشی هست که او در این بین برای خودش تعریف میکنه. معلوم نمیکنه که چقدر باید روش حساب باز کرد. یه جا تندش میکنه و همه روش حساب باز میکنن بعد یه دفعه عقب میشینه همه میمونن چه کنن. فکر میکنم این رفتارهاش به این دلیل هست که خودش هنوز نقش خودش رو نمیدونه تو این میدون.
    میخواد ریش سفید باشه. میخواد رهبری اصلاحات رو دست بگیره. اصلن معلوم نیست
    شما هاشمی رفسنجانی رو ببین. انتظار ازش مشخصه. اینقدر هم آروم تر و معتدلتر از خاتمی عمل میکنه و موضع میکنه اما کسی گیری نمیده و حتی ازش تقدیر هم میشه. چون از اون در همون حد انتظار هست و خودش هم بیش از این ادعا نداره
    اما به نظرم خاتمی یه روند نداره و این رو به دلیل سردرگمی میدونم که خودش هم دچارش هست"

    پاسخحذف
  9. یاسین دوباره در گودر نوشته:

    "کوتاه آمدن خاتمی در مواردی مانند لوایح اختیارات ریاست جمهوری، اصلاح قانون مطبوعات، رد صلاحیت های گسترده مجلس ششم، تحصن نمایندگان کوی دانشگاه، بازداشت ها و سرکوب‌های فعالین سیاسی و دانشجویی، سرکوب روزنامه‌نگاران و توقیف فله‌ای مطبوعات و... که ناقض وظیفه اصلی ای بود که خود اذعان داشت که رییس جمهور باید مجری قانون اساسی باشد و حقوق مردم را حفظ کند.
    البته ساختار سیاسی ایران ظرفیت بیشتر از این ها هم شاید نداشته است اما یاد اور همون ماجرای علی و یارانش و یاران معاویه است که چطور اون ها با اینکه میدانند باطلند این همه محکم و استوارند و شما با اینکه بر حقید این همه متزلزلید؟"

    پاسخحذف
  10. شمس در فیس بوک نوشته:

    "آشتی خاتمی با قدرت طلبان دیر هم شده وقتی رفسنجانی بخاطر اموال خود و فرزندانش تحت فشار قرار گرفت و سر تسلیم فردآورد منتظر سقوط خاتمی هم بودیم که اتفاق افتاد ودر سختی هاست که میشود دوست از دشمن تشخیص داد صاحبان قدرت هرچه مویه و ناله شما بشتر بشنود گستاختر میشوند"

    پاسخحذف
  11. بهنام در گودر نوشته:

    "میتی‌جان با من بمیرم تو بمیری مشکل مردم حل نمیشه، اما مشکل خاتمی و اطرافیان بیکارشده‌اش ممکنه حل بشه"

    پاسخحذف
  12. مهدی 61 در گودر نوشته:

    "بیچاره طرفدارای متعصب خاتمی که هی باید اون درافشانی کنه و اینا توجیه ایدئولوژیک براش بسازن. از انواع روشها هم استفاده میکنن. :)))"

    پاسخحذف
  13. یاشار در گودر نوشته:

    "تحلیل شهاب جالب بود...‏

    اما سوال این جاست: چرا نمی دونه؟؟؟و چرا سردرگمه؟؟؟

    این دلیل بر ضعفشه؟ یا شاید همین سردرگمی خودش یک سیاسته؟"

    پاسخحذف
  14. dust & trash در گودر نوشته:

    "خیلی ها حرف های خاتمی را توهین می دانند به خانواده های قربانیان جنبش، زندانی های کهریزکی "

    پاسخحذف
  15. تیبو سیمون در گودر نوشته:

    "مادر سهراب یکجا گفته بود اگر همه زندونی های سیاسی آزاد بشن دلش اروم میشه
    یعنی میگم نمیشه از طرفشون حرف زد و موضع گرفت / تازه لزومن همه خانواده شهدا هم همنظر نیستند
    باید دید چی به صلاح ایرانه / فداکاری اونها که رفتن داره ثمر میده حداقل مملکت از دست دروغگو و جنگیر درمیاد"

    پاسخحذف
  16. آرمان برای تیبو سیمون نوشته در گودر:

    "من چنین دیدگاهی به حرف های خاتمی ندارم. امیدوارم خانواده قربانیان هم چنین نظری نداشته باشند چرا که قطعا قصد خاتمی این نبوده"

    پاسخحذف
  17. dust & trash در گودر نوشته:

    "آرمان جان، من هم بعید می دونم قصد خاتمی این بوده باشه. ولی یک سیاستمدار باید فکر کنه که از حرفش چه برداشتی می شه"

    پاسخحذف
  18. زهرا در گودر نوشته:

    :و رو خدا از این بت پرستی دست بردارید. خاتمی کیه بخواد در این باره نظر بده . اصلا خودش رو در چه مقامی تصور کرده که اومده پیشنهاد داده، گذاشته آب آ از آسیاب افتاده همه جا امن و امان شده حالا اومده بیرون میگه منم هستم ها"

    پاسخحذف
  19. دوباره زهرا در گودر نوشته:

    "مگه ما الان وضعیت افریقای جنوبی رو در زمان مبارزه با آپاراتایت داریم که بخوایم ببخشیم ولی فراموش نکنیم؟"

    پاسخحذف
  20. Pooyesh Rah no در گودر برای زهرا نوشته:

    "زهرا خانم هم! همچين شرايط بهتري هم نداريم،بيشتر به پتانسيل خشونت زايي گفتمان جامعه ايراني فكر كنيد!"

    پاسخحذف
  21. زهرا در جواب در گودر نوشته:

    "شكي در پنانسيل خشونت موجود در جامعه نيست فقط مساله اينه كه خاتمي با نلسون ماندلا قابل مقايسه نيست( از هرجهت) و راهي كه ميره به سمت دموكراسي نيست"

    پاسخحذف
  22. آرمان در گودر نوشته:

    "فراموش نکنید مادر سهراب خودش پیش از همه پیشگام شده بود و اعلام کرده بود اگر زندانیان سیاسی آزاد شوند از خون پسرش خواهد گذشت. دایه دلسوزتر از مادر که نمی توان شد"

    پاسخحذف