۱۳۸۸ آبان ۷, پنجشنبه

راهی دور؛ مدرسه عشق تا پادگان نفرت


دیروز یکی از کاربران وبسایت بالاترین زیر عکس بالا با عنوان "اینم عکسی از بسیجی واقعی" نوشته بود: "فکر میکنین این شخص الان کجاست؟ واقعا چند درصد بسیجی های امروزی شبیه به این شخص هستن؟" لینک وی در وبسایت بالاترین، بیشترین رای روز چهارشنبه را از آن خود کرده بود. این به آن معناست که کاربران این وبسایت پربیننده با نظر وبلاگ نویس موافق بوده اند. در وقایع بعد از انتخابات هم مدام این شعار شنیده شده که "بسیجی واقعی، همت بود و باکری".
*
این تلقی که بسیجی واقعی، بسیجی سال های جنگ و ترجیحا بسیجی شهید شده است، یک تلقی نادرست است که هم راه را برای ایجاد ارتباط طیفی از مردم زیر عنوان "بسیجیان" با جریان اصلاحات، به معنای عام آن، هموار نمی کند و هم برای اصلاح رفتار آن دسته از بسیجیانی که ماموریت "بسیج" را به عنوان یک نهاد مردمی داوطلب در زمان صلح قبول دارند ولی برخی رفتارهای سیاسی آن را بر نمی تابند، کمکی به حساب نمی آید. قبول این تلقی از بسیج همچنین صحه گذاشتن بر برداشت "ابزاری" از بسیج از منظری دیگر است؛ اگر جریان اقتدارگرا می خواهد از بسیج به عنوان نهاد ارعاب استفاده کند، این تلقی اخیر حامی این ایده است که نیروی نهاد بسیج باید در جبهه های جنگ با دشمن خارجی محصور شود.
مبنای تشکیل بسیج هر چه بود، سامان دادن به نیروهای داوطلب بهره مند از مزایای مادی و استخدامی و غیرمجاز برای چون و چرا کردن درباره رفتار فرماندهانش جهت تقویت یک جبهه خاص سیاسی که مطلقا مصون از خطا نیست، نبود. تعابیر بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی و موسس بسیج خود گواه روشنی است بر این ادعا که "بسیج" به عنوان "مدرسه عشق"، نمی تواند "پادگان نفرت" باشد؛
"بسيج شجرة طيبّه و درخت تناور و پرثمري است كه شكوفه‌هاي آن بوي بهار وصل و طراوات تعيين و حديث عشق مي‌دهد"، "اگر بر كشوري نواي دلنشين تفكر بسيجي طنين انداز شد چشم طمع دشمنان و جهانخواران از آن دور خواهد گرديد"، "ملتی كه در خط اسلام ناب محمدي و مخالف با استكبار و پول‌پرستي و تحجرگرايي و مقدس‌نمايي است بايد همة افرادش بسيجي باشند"، "بسيج لشگر مخلص خداست كه دفتر تشكل آن را همة مجاهدان از اولين تا آخرين امضاء نموده‌اند"، "بسيج مدرسه عشق و مكتب شاهدان و شهيدان گمنامي است كه پيروانش بر گلدسته‌هاي رفيع آن اذان شهادت و رشادت سرداده‌اند"، "من همواره به خلوص و صفاي بسيجيان غبطه مي‌خورم" ...
بسیج باید به اصل خود برگردد؛ به جبهه مبارزه با تحجر و مقدس نمایی و ماده پرستی، به جایی که همه مجاهدان از اولین تا آخرین در آن بوده اند؛ در این راه بسیجیان آزاده کاری بس سخت تر از همت و باکری بر عهده دارند.
*

تکرار: من همچنان منتظر جواب های شما به این نظر سنجی ام!

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر