۱۳۸۸ آبان ۷, پنجشنبه

برای حلقوم زخمی دریا


روزنامه محلی صبح ساحل در شماره دیروز، ششم آبان، به نقل از سرپرست سازمان محط زیست استان هرمزگان، تیتر مخوفی زده؛ "روزانه 40 درصد از فاضلاب بندرعباس به دریا می ریزد"!
بر اساس این خبر، 78 درصد آب مصرفی روزانه بندرعباس به فاضلاب تبدیل می شود که صرف نظر از فاضلاب هاى تصفيه شده حدود 40 درصد باقى‌مانده فاضلاب‌ها از طريق كانال ها و خورها وارد خلیج فارس مى شود. فسفات اندازه گيرى شده در پساب برخی خورها حدود دوبرابر حد تعيين شده استانداردهاى زيست محيطى براى خروجى فاضلابها به آب هاى سطحى و 600 برابر فسفات آب دريا است!
*
نخست: بدیهی است اکتفای مدیران محیط زیست و تمامی متولیان سلامت مردم و محیط زیست، از جمله مرکز بهداشت و شهرداری، به ارائه آمارهای وحشتناک این چنینی به هیچ وجه کافی است. باید این نهادها گزارش دهند که برای مقابله بااین مشکلات غیر از نمونه برداری و مصاحیه چه کار دیگری انجام داده اند؟
دوم: نقش اعتلای فرهنگ عمومی در حفظ سلامت محیط زیست بسیار مهم است ولی متاسفانه محیط زیست اولویت مهم رسانه ها و دستگاه های فرهنگی نیست. از این رو هم از خبرگزاری مهر که اخیرا از مشکلات شهرنشینی بندرعباس گزارش و مصاحبه های خوبی تهیه و مخابره می کند و هم از صبح ساحل که به عنوان پرتیراژترین نشریه استان این خبر را تبدیل به تیتر نخست خود کرده، باید قدردانی ویژه ای کرد. خدا کند این نگرانی برای سلامت محیط زیست همچنان تداوم یابد و مدام خبر اوضاع نابسامان جلوی چشم و نظر مردم قرار گیرد. به این ترتیب زمینه برای کارهای عملی دیگر فراهم می شود. رواست اگر جمعی از اصحاب رسانه و فرهنگ و محیط زیست دور هم جمع شوند و برای دریا و بندر فکری بکر و ریشه دار بکنند.
*
نوشتن برای اینجا را، اگر تا حالا ننوشته اید، فراموش نکنید

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر