۱۳۸۹ اردیبهشت ۵, یکشنبه

محیط زیست در جایی غیر معمول


"امروزه شهر بندرعباس با مشكلات متعدد زيست محيطى روبرو است و شاهد هستيم كه وجود حيوانات و حشرات موذى در شهر غوغا مى‌كند و سلامت شهروندان را با مخاطره روبه‌رو كرده است ... مسئولان رده بالاى استانى بايد براى حل اين مشكل به قضيه ورود پيدا كنند ... زمين پاك و شهر پاك در زندگى و حتى عبادات مردم جامعه نيز نقش دارد و از همين روست كه بايد به آن توجه بيشتر شود"(+).
این حرف ها را امام جمعه بندرعباس زده؛ تعجب نکنید، او قبلا هم چند باری به سلامت محیط زیست در صحبت هایش اشاره و تاکید کرده بود. به نظرم امام جمعه ای که به "محیط زیست" توجه داشته باشد، یعنی به خود "محیط زیست" نه مناسبات مدیریتی و جناحی مرتبط به آن، باید قدر شناخته شود.
پ ن 1: این وسط یک گیری هم به "صبح ساحل" بدهم که این مساله مهم محلی را در صحبت های امام جمعه "ول" کرده و به جای آن به تکرار ملال آور اخبار یک مانور نظامی پرداخته؛ مانوری که همه روزنامه ها و رادیو و تلویزیون به اندازه زیاد به آن پرداخته اند و "ول" کن معامله هم نیستند. دوستان حتما حتما می دانند که "مجاورت" یکی از ارزش های خبری است و صبح ساحل لابد باید به "مردم" بندر نزدیک باشد تا فرماندهان یک مانور نظامی.
پ ن 2: "مجاورت: مخاطبان رسانه ها ترجيح مي دهند كه ابتدا از خبرهاي مربوط به محله، شهر، كشور و كشورهاي همجوار خود اطلاعات كسب كنند. مجاورت به لحاظ ارزش خبري در دو شكل مورد گزينش قرار مي گيرد: جغرافيايي و معنوي، مجاورت جغرافيايي مثل شهر، كشور و منطقه مجاور؛ و مجاورت معنوي مثل مشابهت هاي فرهنگي، عقيدتي، قومي، اجتماعي و مانند هاي آنها".

۱ نظر: