۱۳۸۹ فروردین ۳۰, دوشنبه

دعوت دوباره میرحسین به تکثّرگرایی


دیروز سایت های خبری متن اظهارات اخیر میرحسین موسوی را در جمع اعضای کمیته دانشجویی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی منتشر کردند. میرحسین در سخنان خود "آزادی" و "عدالت" را دو کلید واژه مهم در جنبش سبز دانسته و با رد ایده "اقتصاد صدقه ای"، حمله به بی برنامگی و قول های حیرت آفرین دولت، انتقاد از زندانی بودن " خدمتگزاران و روزنامه‌نگاران و زنان و مردان کارآمد کشور به بهانه‌های واهی" و تایید عدم وجود چشم اندازی مثبت از آزادی رسانه ها، گفته که بر اساس مدلی موفق در زمان جنگ، "باید قدرت سازندگی ما از تخریب دشمن پیشی بگیرد".
او هدف از پیش کشیدن بحث زلزله در تهران و تشویق برای افزایش جمعیت را انحراف افکار عمومی دانسته و گفته: "همه بدانند که راه حل مشکلات کشور در منحرف کردن اذهان مردم از مسائل اساسی نیست. حکومت باید همیشه به فکر زلزله پایتخت باشد، نه آنکه خواب‌نما شود که زلزله‌ای بزرگ در راه است. در حالی که دولت مدیریت و قدرت جابجایی حتی چند هزار نفر در تهران را ندارد، نباید با لفظ آمرانه از خروج پنج ملیون نفر از مردم تهران صحبت کند. شما اول نم‌نم ببارید و سپس غرش رعد و برق را داشته باشید. شما یک رشد معقول را برای رفاه و آموزش و بهداشت مردم داشته باشید و سپس تبلیغ افزایش نرخ جمعیت کشور را بکنید".

*
وی همچنین گفته:
در راه سبز کسی فکر نمی‌کند که کار بزرگ انجام می‌دهد، بلکه همه فکر می‌کنند که کار درست انجام می‌دهند
هر منفذی که بسته می‌شود بلافاصله باید پنجره‌های دیگری گشوده شود. هر روزنامه‌ای که بسته می‌شود، راه انتشار یک روزنامه دیگر در چهارچوب قانونی جستجو شود. هر وبلاگی که بسته می‌شود ده‌ها وبلاگ دیگر برای دفاع حقوق مردم باید راه‌اندازی شود. این تنها راه است و ما بیشماریم و ما می‌توانیم این کار را انجام دهیم. باید توجه کنیم راه کوتاه نیست. ما باید یاد بگیریم که فعالیت‌های بحق سیاسی خود را با زندگی روزمره خود در این‌جا و آن‌جا توامان اداره کنیم
ما می‌گوییم قرار بود قرائتی رحمانی از اسلام را که سایه مهربانی و تحمل را در کشور باز کند داشته باشیم نه اقدامات ضد دینی اعتراف‌گیری و ماجراهای کهریزک و خوابگاه‌های دانشجویی و فجایع سی خرداد و عاشورا و دیگر روزها را. و الان هم می‌گوییم راه حل مسائل دستکاری آمار تعداد شهدا و پرکردن زندان‌ها نیست بلکه راه، رسیدگی به خانواده‌های شهدا و باز کردن در زندان‌ها و آزاد کردن رسانه‌ها و انتخابات آزاد رقابتی غیرگزینشی استدرست است که همه ملت ما آماده است در مقابل هر نوع تهدید بیگانه متحد بایستد، ولی در عین حال مسببان این شرایط در داخل را فراموش نخواهد کرد

*
اما باید جملات درخشان این سخنرانی را در رویکرد مثبت میرحسین به تکثر گرایی و ترویج مهربانی به رغم اختلاف نظرها سراغ گرفت وقتی می گوید: "کسانی که سرکوب می‌کنند مسیر خود را طوری تعریف کرده‌اند که بخش کوچکی از ملت را در داخل خود جا می‌دهد و به همین دلیل حتی در بهشت زهرا هم با اسلحه و باتوم ظاهر می‌شوند و ما راه سبز را طوری باید تعریف و معرفی کنیم که همه هفتاد میلیون جمعیت کشور حتی مخالفان ما را در بر بگیرد ... ما می‌خواهیم مفهوم ملت ایران مساوی یک پادگان و یا یک گروه اندک تلقی نشود. ایران یعنی بیش از هفتاد ملیون شهروند آزاد و با فرهنگ و اعتقادات رنگارنگ. ما از این کثرت و تنوع نمی‌ترسیم. ما اصولگراها را دوست داریم همانطور که همه اقشار ملتمان را. و همه فرهنگ‌های موجود را. و همه قومیت‌ها و همه زبان‌ها را"

او به طعنه سراغ کرم و لاک پشت ها را هم می گیرد؛ "فکر نکنیم مردم گفته‌ها و اعمال ما را فراموش می‌کنند. مردم حتی نسبت به سرنوشت کرم‌ها و لاک‌پشتی که به فضا فرستادید، حساسند و می‌خواهند بپرسند نتایج تحقیقات در مورد این حیوانات بی‌گناه به کجا انجامید"!

۱۲ نظر:

  1. حرفاش واقعا دلنشین بود و به موقع

    پاسخحذف
  2. اميدوارم هميشه سلامت باشه.
    اين تصوير بغل وبلاگ خيلي سنتي و جالبه،فقط يك مشكلي داره،چايي را با ليمو عماني مي خورند،نه اين ليموي رو تصوير!ولي كلا وبلاگت روشن شد ،مباركه.


    شهرزاد

    پاسخحذف
  3. شوخي بود دوست خوب،چرا جدي نگير؟! :)


    شهرزاد

    پاسخحذف
  4. حرف های میر حسین باعث دلگرمی من بود .

    امروز "خالقی" چیزه جالبی می گفت :

    برنامه اینترانت داخلی جدی شده و احتمال اینکه تصمیم گرفته بشه اینترنت کاملا قطع بشه بسیار زیاده

    پاسخحذف
  5. میرحسین نقطه کور تحولات ایران را یافته و آن نیست جز تحمل نکردن همدیگر

    پاسخحذف
  6. سلام.
    قالب نو مبارک.
    این دو کلمه "آزادی" و "عدالت" در کنار پیام خاتمی به ژاپن قابل تأمل بود.
    بعد از هر بارشنیدن از میر حسین موسوی میتوان گفت هنوز امیدی هست.

    پاسخحذف
  7. به امید بزرگ دل خوش کنیم در این برهوت که جز دروغ هیچ نمیبینیم.زنده باد میر حسین

    پاسخحذف
  8. با نظر محسن موافقم .واقعا گره كور تحولات ايران ، عدم انتقاد پذيري و تحمل ديگران است .
    ضمنا به اعتقاد من اشاره به انجام كاردرست و نه بزرگ نمائي كارها، نشان از ديدگاه والاي ايشان دارد.

    پاسخحذف
  9. عالی بود
    حالا راستی این کرم و لاک پشت چی شدن واقعا؟!
    خسته نباشی آقای معینی

    پاسخحذف
  10. حسین آقا جوک ساخته بودند که بلافاصله پس از خروج از مرز ایران، درخواست پناهندگی کرده اند

    پاسخحذف