۱۳۸۸ مهر ۱۵, چهارشنبه

سخنرانی مهران مرتضایی در دانشگاه ملی استرالیا


مهران مرتضایی، از فعالان سابق مطبوعاتی و فرهنگی زنجان، امروز، هفتم اکتبر، در سمپوزیومی با عنوان "وب 2 و خشونت سیاسی" در دانشگاه ملی استرالیا (در کانبرا) سخنرانی می کند (تا الان باید سخنرانی اش تمام شده باشد). وی بیشتر از دو سال است که برای تحصیل مقیم سیدنی است. قرار بود که وی نقش وب 2 (سایت های اینتراکتیو و مشارکتی) را در خشونت های سیاسی اخیر در ایران تحلیل کند.
همزمان مصاحبه ای از وی در یک پایگاه خبری استرالیایی منتشر شده که طی آن وی درباره نقش اینترنت و نسل جدید پایگاه های مجازی، از جمله توییتر و فیس بوک، در جنبش سبز سخن گفته. مهران در این مصاحبه اظهار داشته که "تصاویر ویدیویی منتشر شده روی اینترنت و وبلاگ نویسی در آن چند روزه باعث شد تا مردم در اقصی نقاط جهان به اطلاعات خوبی درباره وقایع جاری ایران دست پیدا کنند". وی گفته: "افراد از توییتر و فیس بوک برای ارتباط به یکدیگر و اطلاع درباره آن چه ما آن را جنبش سبز نامیدیم، استفاده کردند". او به یک تفاوت مهم بین رسانه های کلاسیک و رسانه های نوین هم می پردازد که در اولی بهره مندان از رسانه، نقشی در تولید اطلاعات ندارند ولی در دومی، خود، از منابع خبرند.
مرتضایی می گوید که "در ایران، بسیاری از مردم تصاویر را با تلفن های همراه خود ضبط کردند و آنها را از طریق یوتیوب و وبلاگ ها ارسال کردند که تاثیر بسیار بزرگی بر تمام مردم در سراسر جهان داشت".
*
برای مهران عزیز، موفقیت های بیشتر و بیشتری آرزو می کنم.

*

اینجا درباره مهران بیشتر بدانید؛ کسی که با فیزیک شروع کرد، با ادبیات دراماتیک و روزنامه نگاری ادامه داد و اینک ار وب 2 می گوید

۲ نظر:

  1. استاد بزرگ من در زمینه ی داستان و در کل دید متفاوت به مفاهیم. همیشه در ذهن من

    پاسخحذف
  2. حتا در قدم زدن هامان استاد بود بیشتر از رفیق

    پاسخحذف