۱۳۸۹ مهر ۳, شنبه

یک فرمول ساده در معمولی ترین داستان های پلیسی

اگر بر اساس نفع نهایی بخواهیم، دلایل وقوع و اثبات یک اتفاق را تحلیل و بررسی کنیم، لزوما به نتیجه درستی نخواهیم رسید. به این معنی که نمی توان گفت چون فلان شخصیت از فلان پدیده نفع برده، پس خودش عامل آن پدیده بوده؛ یعنی نافع نهایی از وقوع یک پدیده، لزوما عامل آن پدیده نیست. شرط نفع بردن برای اثبات عاملیت، اگر چه لازم است ولی حتما "کافی" نیست؛ این یک فرمول ساده معمولی ترین داستان ها و پرونده های پلیسی است!
پایه استدلال احمدی نژاد در طرح شائبه دخالت داشتن بخش هایی از حکومت آمریکا در وقوع حوادث تروریستی یازده سپتامبر، که وقوع آن بسیاری از مناسبات بین المللی را تغییر داد، بر همین ترفند نادرست بنا شده؛ این که چون آمریکا توانسته اعمال قدرت بیشتری در خاورمیانه بعد از یازده سپتامبر داشته باشد پس خودش می تواند بانی آن حملات به خودش باشد؛ حملاتی که به اعتبار امنیتی اش در همه عرصه ها ضربه زد.  چنین ادعاهایی در وادی سیاست به مستندات باورپذیرتری محتاج است . اگر چنین ترفند و بازی هایی صحیح باشد، مطمئنا کسی هم می تواند پیدا شود که به عنوان مثال طولانی شدن جنگ ایران و عراق را که طی آن دو دشمن ِ اسراییل به همدیگر مشغول شدند، نتیجه سیاست ورزی اسراییلی ها بداند، یا بر این اساس که در پی ساقط شدن دو دشمن مهم جمهوری اسلامی ایران در شرق و غربش پس از یازده سپتامبر – یعنی طالبان و صدام – قدرت منطقه ای ایران تقویت شده، نتیجه گیری شود که ایران در ماجرای یازده سپتامبر دست داشته! تکیه بر چنین استدلال هایی در وجهی دیگر یعنی به هیچ انگاشتن قدرت نوع بشردر بهره برداری از موقعیت های ناخوشایند برای خلق موقعیت های مطلوب و نادیده گرفتن معجزه تبدیل تهدید به فرصت بر اساس خردورزی.



*

لینک مرتبط: باید ایرانی نباشی
*
پ.ن: مصاحبه اختصاصی بی.بی.سی فارسی با رییس جمهوری آمریکا، به نظر من، در کنار اهمیت داشتن تَک حرف های غیرتکراری باراک اوباما، به خصوص لحن شماتت بار وی درباره اظهارات تازه احمدی نژاد درباره یازده سپتامبر، واجد یک ارزش فوق العاده هم بود و آن این که، تا جایی که من به یاد دارم، برای نخستین بار بود که یک رسانه فارسی زبان در چنین سطحی موفق به جلب نظر یک مقام سیاسی برای مصاحبه اختصاصی شده است و در این بین اجرای مسلط و خوب بهمن کلباسی جای سپاس دارد ... خبرنگاران ایرانی وابسته به رسانه های دولتی به دلیل هراس از طرح مطالب "دهشتناک" از سوی مقامات عالرتبه کشورهای "غیربرادر"، جرات نزدیک شدن به مقامات خارجی را برای انجام مصاحبه، و به طریق اولی پخش آن، ندارند.

اصلاح: جورج بوش ، رییس جمهوری پیشین آمریکا، قبلا با بخش فارسی  صدای آمریکا مصاحبه ای اختصاصی داشته است

۳ نظر:

  1. سلام
    یه سوال داشتم آقای معینی ... اگر چه من آنچنان اهل سیاست نیستم ولی یک مسئله چند وقتی دارم بهش فکر می کنم اگر واقعا در برخورد هواپیما به ساختمان ها دستی از خود آمریکا در ماجرا نبوده ، چه طور هواپیما ها خودشون رو به نیویرک رسوندن بدون هیچ مانعی ؟

    پاسخحذف
  2. سلام ... من نمی دونم ... شما می دونی چطور تو دفتر رییس جمهور این مملکت بمب منفجر شد؟ ... یا هفت تیر ... یا حرم امام رضا ... یا بغل گوش فرمانده عالی رتبه سپاه در بلوچستان؟

    پاسخحذف
  3. درست می فرمائید . مواردی که فرمودید توی مملکت بی در و پیکر ما خیلی قابل قبولتره . من الان در بندرعباس خودم رو برای هر اتفاقی آماده کردم . به هیچ چیز نمی تونم اعتماد کنم .
    اما حمل یک بمب خیلی راحت تر از یک هواپیماست . اون هم در مملکتی مثل آمریکا که به گفته ی خودشون چندین سال جاسوس های روسیه رو تحت تعقب داشتن . من احساس می کنم همین چند تا جمله ای هم که جناب ا.ن در مورد یازده سپتامبر گفته ، چند نفر از فیلم فارنهایت 11/9 براش در آوردن ...

    پاسخحذف