۱۳۹۷ بهمن ۲۷, شنبه

صلوات و عسل!





🔹 این روزها ... 👈 در این ترانه که برای «خردسالان» ساخته و از رسانه ملّی (شبکه پویا) به طور مرتب پخش می‌شود، «پیغمبر» که «هم‌راه علی می‌رفت در سایه نخلستان»، از زنبور عسل می‌پرسد: «طعم عسلت از چیست؟ هر چند که می‌دانم» و زنبور جواب می‌دهد: «طعم عسل از من نیست، طعم صلوات است آن.»
شاعر، افشین اعلاء است و نماهنگ در خانه پویانمایی انقلاب اسلامی تهیه شده.

🔹 چهارده قرن قبل ... 👈 «ابوهريره» (متوفی در سال 59 قمری) وقتی كه حاكم مكه بود، مرد بيچاره‌ای از «عكّه» (عکای کنونی) پياز آورده بود كه در «مكه» بفروشد اما كسی از او نخريده بود و نزدیک بود كه آن پيازها خراب شوند. دست به دامان ابوهريره شد كه چكار كنم؟ ورشكست مي‌شوم. ابوهريره روز جمعه بالای منبر رفت و گفت: «سمعت من حبيبي رسول‌الله؛ من اكل بصل عكه بمكه وجبت له الجنه (يعنی هر كس پياز عكه را در مكه بخورد بهشت بر او واجب می‌شود)» ... مردم هم مثل مور و ملخ ريختند و تمام پيازهايش را خريدند (نقل از «مطهری، مرتضی، حق و باطل به ضميمه ‌احيای تفكر اسلامی، صفحه ص59)


🔴 نتیجه‌گیری اخلاقی: مراقب ابوهریره‌های همیشه زنده باشیم!

۱ نظر:

  1. شاید ربطی به متنتان نداشته باشد ولی این نقل از ابوهریره را در جای دیگری غیر از همین کتاب مرحوم مطهری ندیده ام. خیلی هم دنبالش گشتم. هر جا هم که نقل کرده اند به نقل از همین کتاب بوده است. به نظر میرسد که مرحوم یک جورهایی به ابوهریره دروغ بسته اند.

    پاسخحذف