۱۳۸۹ خرداد ۱۸, سه‌شنبه

پیام: شهرام امیری بود ولی نه مهم

انتشار فیلم ویدئویی از اظهارات کارشناسی که ایران می گوید سال گذشته در عربستان و با همکاری عربستان توسط آمریکا ربوده شده، مورد توجه رسانه ها قرار گرفته (+). در این فیلم کوتاه کسی که گفته می شود "شهرام امیری" است، می گوید که هم اکنون در شهر توسان آمریکا به سر می برد و 13 خرداد سال گذشته در جریان سفر حج ربوده شده. او اظهار می دارد که "در طي 8 ماه كه در آمريكا نگهداري شدم تحت شديدترين شكنجه‌ها و فشارهاي روحي گروه‌هاي بازجويي سازمان اطلاعات آمريكا قرار گرفتم و هدف اصلي آنها از اين فشارها اين بود كه از من مي‌خواستند در يك مصاحبه تلويزيوني با يكي از شبكه‌هاي خبري آمريكا ادعا كنم كه فرد مهمي در برنامه هسته‌اي ايران بوده و به درخواست خودم به آمريكا پناهنده شدم و در اين فرآيند پناهندگي، يك سري مدارك و اسناد مهم را از كشورم به همراه يك لپ‌تاپ كه حاوي اسرار محرمانه برنامه هسته‌اي نظامي ايران است، به آمريكا منتقل کردم".
*
پیچیدگی فعالیت های جاسوسی و اطلاعاتی آن قدر زیاد هست که کسی نخواهد در مورد نحوه ارسال این ویدئو به ایران یا حتی شرح حواشی فانتزی عمل ربایش، مثل زدن آمپول بیهوشی، چند و چون کند و وقت خود را هدر دهد اما متن و حواشی این اظهارات می تواند مورد توجه قرار گیرد.
جدای از این که معلوم نیست چرا شهرام امیری می گوید: "امروز سه شنبه هفده فروردین 89 برابر با 5 آوریل ..." در حالی که 17 فروردین برابر با 6 آوریل است، به نظر مهم ترین بخش این مصاحبه نه متهم کردن عربستان و آمریکا به آدم دزدی است، نه لو دادن محل اقامت فعلی شهرام امیری ست، نه متهم کردن آمریکا به اعتراف گیری تلویزیونی برای اثبات دروغ هایش؛ که هیچ کدام چنگی به دل نمی زند؛ بلکه مهم این جمله شهرام امیری است: "... از من مي‌خواستند ادعا كنم كه فرد "مهمي" در برنامه هسته‌اي ايران بوده ام ..."! این جمله به این دلیل مهم است که به طور ضمنی بر آگاهی شهرام امیری از برنامه های هسته ای ایران صحّه می گذارد ولی در عین حال در صورت پخش اعترافات وی در آینده، از همین حالا، مرز اعتبار آن را مبهم می کند. به این ترتیب ایران یک برگ بازی را از دست طرف مقابل خارج می کند و سر "هسته ای" بودن و نبودن شهرام امیری وارد کارزار راست و درغگویی نمی شود و هم می تواند "اعتبار بخشی" به اظهارات آتی وی را، که به هر صورت متن کامل آن وارد کشور خواهد شد، خود مدیریت کند؛ "این جا را درسته گفته"، "آن جا را نادرست گفته چون آدم مهمی نبوده که این ها را بداند، یادتان که هست؛ خودش گفته بود" ...
کاملا مشخص است دستگاه های اطلاعاتی هر دو طرف وظیفه سنگینی در پرونده اتمی ایران بر عهده گرفته اند؛ برگ مهمی از تاریخ ایران دارد ورق می خورد.
*
آپ دیت دوم: خبر رسیده همزمان یک ویدئوی دیگر، و البته واضح تر، از شهرام امیری منتشر شده که وی طی آن اعلام کرده با "انتخاب خود" در حال تحصیل در آمریکاست! در این ویدئوی دوم مصاحبه شونده با لباس رسمی جلوی دوربین نشسته و به طور واضحی انگار دارد از روی نوشته ای (کتابی) می خواند

۲ نظر:

  1. ولی چون تقلبی هست گندش به زودی در میاد

    پاسخحذف
  2. شایدم بلد شدن از راه دور اعتراف بگیرن.

    پاسخحذف