۱۳۹۸ تیر ۲۲, شنبه

«حبیب رهبری» در «کوچمشکی»



در زنجان هم مثل بسیاری از شهرها، مردم اسم رسمی بعضی خیابان‌ها و معابر را به کار نمی‌برند؛ کسی به خیابان جاوید نمی‌گوید فدائیان اسلام، به سعدی شمالی  نمی‌گوید سرباز، به صفا نمی‌گوید کارگر، به قیرباشی نمی‌گوید میدان عقاب یا به دروازه‌رشت، میدان بعثت!
یکی از این معابر، خیابان‌ «کوچمشکی» است. کمتر کسی می‌داند اسم رسمی این خیابان «حبیب رهبری» است.

.
اما حبیب رهبری کیست؟

مدتی قبل پیگیر ردی از «حبیب رهبری» بودم؛ در اینترنت و آرشیو قبل از انقلاب روزنامه اطلاعات.

حبیب رهبری متولد دوم شهریور 1325 در زنجان بوده و طبق آنچه روزنامه اطلاعات در شماره 29 اردیبهشت 51 خود نوشته، در جریان درگیری در خیابان فرهنگ تهران، به دست ماموران کشته شده است. روزنامه از او به عنوان «خرابکار مقتول» نام برده که «به قرار اطلاع عضو گروه موسوم به نهضت آزادی بوده است»، نفر دوم در این درگیری، دستگیر شده و البته اسمی از او نیست. به این ترتیب حبیب رهبری، قبل از 26 سالگی کشته شده. نکته اما این است که «نهضت آزادی» وارد فاز مبارزه مسلحانه با رژیم شاه نشده بود. پی‌نوشت یک گزارش در «پرتال امام خمینی» از کسی به اسم «حبیب‌الله رهبری» نام برده و نوشته: «احمد رضایی  در سال 1325 در تهران  و در خانواده ای مذهبی متولد شد ... احمد در سال آخر دبیرستان درس و تحصیل را رها کرد و هنگامی که درنهضت آزادی فعال بود به سربازی رفت. او در قیام 15 خرداد 1342 شرکت فعال داشت، و از آن پس برای مبارزه با رژیم پهلوی گروهی مبارز را شکل داد که از اعضای آن می توان به بهرام آرام، کامران نخعی و حبیب‌الله رهبری  اشاره کرد. او با همین گروه به سازمان مجاهدین (خلق) پیوست.» در یک وب‌سایت به اسم «همنشین بهار»  هم آمده: «حبیب رهبری هم که بعداً به مجاهدین پیوست و در درگیری خیابانی کشته شد قبلا عضو (گروه) رازلیق بود که با مارکسیست شدن گروه، به‌دلیل عقاید مذهبی‌اش داوطلبانه (از رازلیق) خارج و به مجاهدین پیوست.»


تاریخ قتل حبیب رهبری هم سه سال «قبل» از تغییر ایدئولوژی سازمان مجاهدین خلق (از اسلام به مارکسیسم) بوده است، به این ترتیب به نظر می‌رسد، حبیب رهبری، عضو زنجانی سازمان مجاهدین خلق، به این اعتبار از لیست سیاه نظام جمهوری اسلامی بیرون مانده و نام خیابانی در زنجان به نام اوست؛ شبیه «مجید شریف واقفی» که نام‌اش بر تارک یکی از معتبرترین دانشگاه‌های جمهوری اسلامی (دانشگاه صنعتی شریف) می‌درخشد؛  او که عضو سازمان مجاهدین خلق بود و تسلیم تغییر ایدئولوژی از اسلام به مارکسیسم نشد و به دست هم‌رزمان مارکسیست‌شده‌اش، کشته شد.
**
بازماندگان حبیب رهبری کجا هستند؟ مزارش کجای بهشت زهرای تهران است؟ چه چیز دیگری از او باید بدانیم؟
کاش خبرنگاری، علاقه‌مند پیگیری بود.
**
مطمئنم دیگر با حس سابق از «کوچمشکی» عبور نخواهی کرد!


*
در اینستاگرام +




هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر