۱۳۹۰ آذر ۳۰, چهارشنبه

چهارپاره – 52


(1)
حدود ده روز قبل، یک وانت شوتی در جاده میناب زد به یک پراید که پنج معلم جوان مدرسه ای را به محل کارشان می برد. هر پنج معلم، کشته شدند(+). "شوتی" به ماشین هایی گفته می شود که کالای قاچاق می آوردند و می برند و با سرعت وحشتناک، بدون رعایت حق تقدم و مسیر سبقت و جای سبقت، جاده ها راه مسحور خود می کنند. این مساله، انگار که هیچ تصادف دیگری در جاده های پرتلفات هرمزگان وجود نداشته باشد و هر چه هست زیر سر این شوتی ها باشد، باعث بروز اعتراض های گاه شدیدی  شد. معلمان در میناب اعتراض کردند. نشریات به معضل قاچاق پرداختند؛ به خصوص قاچاق سوخت که شوتی قاتل در این ماجرا، قاچاقچی سوخت بود. اما خشمگینانه ترین واکنش ها مال امام جمعه میناب بود که نیروی انتظامی را سکه یک پول کرد و در نماز جمعه همین هفته گذشته گفت: "طی اطلاعات موجود 150 لنج در میناب و بنادر اطراف پهلو گرفته و دهان برای چپاول سوخت و سرمایه کشور باز کرده‌اند ... مردم از اینکه با شهروند محترم با بی‌احترامی برخورد و با قاچاقچیان برخوردی صورت نمی‌گیرد ناراحت هستند ... اگر نمی‌توانید این معضل را جمع کنید بسیج و سپاه را وارد میدان کنید تا یک هفته‌ای شهر را از وجود قاچاق و قاچاقچی پاک کنند  ... بارها و بارها به من گزارش رسیده که دریابانی در بندر تیاب و دیگر نقاط در حال رشوه‌گیری است ولی صبر کردم و سخن نگفتم ... دریابانی را از رشوه پاک کنید"(+)
.
(2)
 در حالی که اعتراض به قاچاق سوخت در "شرق" بندرعباس (میناب) اوج می گرفت، نیروی انتظامی به روستای سنّی نشین گچین در "غرب" بندرعباس یورش برد! جاده به بهانه "بهسازی راه" مسدود شد و ماموران کار خود را شروع کردند. بنا به گزارش های منتشر شده، در اجراي اين طرح بيش از 250 هزار ليتر گازویيل قاچاق قابل حمل كشف، بيش از 100 هزار ليتر گازویيل قاچاق غير قابل حمل در محل امحا و بيش از 50 دستگاه خودرو وانت نيسان و تويوتا حمل سوخت قاچاق توقيف و بيش از 100 عدد تانكر سوخت 1000 تا 30 هزار ليتري ضبط شد(+)
.
(3)
در یکی از گزارش های منتشر شده از اقدام نیروی انتظامی در مبارزه با قاچاق سوخت در روستای گچین، به نقل از یکی از ساکنان روستا آمده بود: "باید پذیرفت که عده ای که در بخش قاچاق فعال هستند از روی ناچاری است و اگر شرایط بهتری برای مردم فراهم شود حتم بدانید که کسی به سراغ شغل های کاذب نمی رود ... همه ما می پذیریم که شغل قاچاق یک شغل مناسب نیست اما مسوولان ما هم باید بپذیرند که برای معاش یک روستایی پرجمعیت هم باید برنامه ریزی اصولی شود، چرا که آنها هم برای زندگی نیاز به نان دارند"(+)
.
(4)
راستی می دانید گچین، به عنوان یک روستای معروف قاچاق فروش، یکی از بهترین منابع اورانیوم کشور را در اختیار دارد؟ (+) و (++)
.
.
.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر