۱۴۰۰ آبان ۲۸, جمعه

افعی سر جای خودش است!

 


خبرگزاری جمهوری اسلامی در آستانه سفر رییس‌جمهوری به زنجان از "ارمغان"ی به اسم تعیین تکلیف پسماندهای شهرک روی نوشته ولی اشتباه نکنید(+)؛ مشکل (معضل بزرگ) پسماندهای سمّی شهرک روی زنجان حل "نشده"؛ نهایتاً 60 کیلومتر "جابه‌جا" و به روستای سردهات منتقل شده و با توجه به نوع حمل این پسماندها توسط کامیون‌ها، می‌توان گفت این مشکل در سطح بیشتری از خاک استان در حال "پخش" است!

در ستایش‌برانگیز بودن توجه حجت‌الاسلام رئیسی (و همه مقامات و کارشناسان مسئول) به این مشکل در چند سال اخیر تردیدی نیست همچنان که در حل "نشدن" مشکل، شکّی نیست.

افعی صنعت سرب و روی و کادمیم هنوز همین حوالی چنبره زده؛ هزاران تن (تا 10 میلیون تن و بیشتر برآورده شده) پسماند جامد سمّی در جوار مراکز جمعیتی و کشاورزی و حوضه آبریز زنجانرود دپو کرده (هم در شهرک صنعتی روی (فقط در این شهرک روزی دوهزار تن)، هم در محوطه شرکت سرب و روی در جاده تهران و هم در واحدهای پراکنده در شهرستان‌های مجاور)، پساب‌ واحدها حساب و کتاب ندارد و بسیار فراتر از استانداردها "سمی"اند و رها، و گزارش‌های گاه و بیگاه همسایگان واحدها از آلودگی هوا، مکرر است.

خدا نیامرزد کسانی را که جواز استقرار "نادرست" این صنعت را دادند، نان 4000 کارگر را گره به آن زدند و سلامت هزاران نفر را.

 **

پ.ن: دیروز که آقای رسولی عزیز زنگ زد و گفت که آقای رئیسی را برده‌اند تا خودش از نزدیک میلیون‌ها تن پسماند سمی شهرک روی را ببیند، خیلی خوشحال شدم. در فیلم بازدید هم که دیدم چطور دادستان با حرارت به رئیسی از وخامت اوضاع شهرک روی خبر می‌دهد، گفتم زنده‌باد این دادستان! بعدتر که دانستم در فیلم پخش شده در شورای اداری استان از درخواست‌های مردمی از رئیس‌جمهوری در سفر به زنجان، انتقال این پسماندها از بیخ گوش زنجان به شصت کیلومتر آن طرف‌تر و جوار چاه‌های آب مردم بیچاره سردهات هم زیر سوال رفته یا یکی از ساکنان اطراف معدن انگوران می‌گوید که آلایندگی این معدن چه بر سر بچه‌ها آورده، باز خوشحال شدم. رئیس اتاق بازرگانی زنجان هم همین دیروز گفته «میزبانی زنجان از صنایع آلاینده کافی‌ست.» این همه خبر خوب (که نشان می‌دهد سلامت محیط‌زیست مردم دغدغه بسیاری است) برای یک روز خیلی خوب بود اما ...

... اما کاش کسی باور نکند افعی صنعت سرب و روی و کادمیم در زنجان قرار است به این راحتی خلع سلاح شود، که انتقال مشکل به شصت کیلومتر آن طرف‌تر چاره است، که گردن‌کلفت‌های این صنعت به راحتی جان و سلامتی مردم و‌ محیط زیست را بر بالا رفتن ثروت آلوده خود ترجیح خواهند داد ...

**

مرتبط:

در شهرک روی زنجان چه خبر است؟

یک واقعیت از جنس سم

عاقبت آلایندگی‌های صنعت سرب و روی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر