۱۳۹۰ فروردین ۱۸, پنجشنبه

شیعیان اصلی / شیعیان فرعی


ما این روزها خیلی غصه شیعه های بحرین را می خوریم. یکی دو سال قبل هم خیلی نگران شیعیان امامیه یمن بودیم . حق داریم و داشتیم لابد ... اما کمتر نگران شیعیان پاچنار پاکستان می شویم. اصلا خیلی هایمان شاید فکر کنند "پاچنار" اسم نوعی درخت باشد هم خانواده "چنار" ... آخر "پاکستان" دوست ماست
*
... نکته اصلی ماجرا اینجاست که مردم این شهر شیعه هستند و در وضعیتی ناگوار از چهار طرف بین وهابی‌ها و طالبانی‌ها گیر افتاده‌اند که ریختن خون شیعیان را مباح می‌دانند. محاصره‌ای همه جانبه که هیچ کس تلاشی برای شکستن آن نمی‌کند. کل کوروم ایجنسی اندازه یک سوم استان تهران ماست. خود کوروم ایجنسی یک میلیون جمعیت دارد که 600 هزار نفر آنها شیعه هستند. الان مردم شیعه کاملا جدای از وهابی‌ها زندگی می‌کنند. آن‌قدر این وهابی‌ها شیعیان را اذیت کردند که از هم جدا شدند. شیعیان صبح از در خانه می‌آمدند بیرون و بسم‌الله نگفته می‌رفتند روی مین. همسایه خانه همسایه را با خمپاره می‌زد. منطقه قبلا کاملا شیعه‌نشین بوده ولی این اواخر طوری شده بود که شیعه‌ها یا مجبور بودند با آنها بجنگند یا آنها را کاملا بیرون کنند. این سلفی‌ها به اسم مهاجر افغانی وارد منطقه شده بودند و کم‌کم آنقدر زیاد شدند که دست به اسلحه بردند برای کشتن شیعیان ... در دو، سه هفته‌ای که آنجا بودم، هر لحظه‌اش خاطره‌ای داشت. مثلا یکی از اسرای سلفی تعریف می‌کرد در یک روستایی بعد از کشتن همه، فقط یک بچه شیرخواره در گهواره مانده بود. من به رفیقم گفتم که این را ببریم بدهیم شیعیان یا بدهیم به کسی بزرگش کند. رفیقم گفت این خون شیعه در رگ‌هایش هست و همان‌جا سرنیزه را کرد توی گلوی بچه. این وهابی‌ها در تجمع‌ها انتحاری می‌آیند و خودشان را منفجر می‌کنند تا شیعیان را بکشند. تک و توک آدم پیدا می‌کنید که مشکلی نداشته باشد؛ یا دست ندارند یا پا. شما خانواده‌ای پیدا نمی‌کنید که شهید نداشته باشد. در روستا‌ها در هر کوچه‌ای دو سه‌ تا شهید خاک کرده‌اند ... به من می‌گفتند اجازه بدهید ما بیاییم نوکری شما ایرانی‌ها را بکنیم. با همه اینها ما برایشان تره هم خرد نمی‌کنیم. وقتی بحث می‌شود می‌گویند که روابط‌مان با پاکستان تیره می‌شود ...
.
متن کامل گزارش مجله همشهری جوان را از پاچنار  اینجا (+) بخوانید

۶ نظر:

  1. همچنین ج داراد یاد ا شیعیان قره باغ در آذربایجان هم بکنیم که با همزبان همفرهنگ و هم مذهبند و زیر حملات ارامنه خیلی هاشون کشته شدند و خیلی هاشون مجبور به فرار و آوارگی شدن و حمهوری اسلامی نهتنها حتی محکوم هم نکرد بلکه به ارمنستان کمکنظامی هم کرد تا شیعیان رو قتل عام کنند.

    پاسخحذف
  2. این نظر توسط یک سرپرست وبلاگ حذف شد.

    پاسخحذف
  3. من ترجیح می دهم در این دست موارد و اختلافات, انتقاد از وضعیت موجود را تنها دست مایه ای برای رسیدن به نگاهی انسانی قرار دهیم. منظور من رسیدن به وضعیتی است که روابط میان انسان ها با مرزبندی هایی چون مذهب محدود نشود.
    این اظهار نظر که "آن‌قدر این وهابی‌ها شیعیان را اذیت کردند که از هم جدا شدند" چندان منصفانه به نظر نمی رسد

    پاسخحذف
  4. برادر در مورد وهابی ها فکر کنم این گونه جملات، «تعدیل» شده هم هست

    پاسخحذف
  5. دروغ تا به چه حد؟
    ایزان با ارمنستان روابط دار اما کی تا به حال به ارمنستان سلاح داده ؟؟؟
    کی؟؟
    مدرک بده دروغگو!

    پاسخحذف
  6. در خصوص این آقایی که گفتن مدرک بده و من رو متهم به دروغ گویی کردن. اولن باید بگم در مورد این مسائل اگر منظور ارائه مدارک در حد اسناد چاپ وتکثیر شده باشه، که باید تا قرن آینده میلادی منتظر موند. مثلن این کاملن واضح است که ایران از حزب الله لبنان و حماس حمایت مالی و تسلیحاتی می کنه اما آیا مدرکی به شکل اسناد مکتوب هست؟ ثانین حمایت ایران از ارمنستان در قضیه قره باغ دگیر جای تردید داره؟ مثل اینکه قره باغ جزئی از سرزمین اسلام هست و بخش مهمی از مردمش هم مسلمان و شیعه هستن که الان آواره شدن و قریب یک میلیون آواره در جمهوری آذربایجان زندگی می کنن. خب چرا جمهوری اسلامی که از 2000 کیلومتر اینور تر دلش برای فلسطینی ها میسوزه، اصلن توجهی به حال شیعیان آواره قره باغ در بغل گوش ایران نداره که تا همین 200 سال پیش جزئی از سرزمین ایران بودن؟ روابط نزدیک ایران با ارمنستان که سرزمین مسلمانان رو اشغال کرده و طبق عرف دین اسلام حکم کافر حربی رو پیدا کرده به سبب حمله و اشغال و قتل مسلمین، چه معنی داره؟ ممکنه بگین در قره باغ ارامنه هم سکونت داشتن و فقط سرزمین مسلمانان نبوده، بله حرفتون درسته ولی مگه در فلسطین برای هزاران سال یهودی ها سکونت نداشتن و تازه یهودیها چند هزار سال قبل از مسلمین در فلسطین بودن و تا به امروز هم وجود داشتن ولی ما فلسطین رو یک سرزمین اسلامی می دونیم. اگر معیار نوع برخورد جمهوری اسلامی با اسرائیل باشه، در حال حاضر جمهورس اسلامی باید به ارمنستان اعلام جنگ بده نه اینکه رابطه حسنه داشته باشه. اما درمورد حمایت تسلیحاتی از ارمنستان توجه شما رو به یک نکته جلب می کنم یکی اینکه اگر کمی به نقشه ارمنستان نگاه کنین می بینین ارمنستان با ایران ترکیه، آذربایجان و گرجستان هم مرز هست. با ترکیه که رابطه خصمانه داشته همیشه، با آذربایجان درگیر جنگ هست و با گرجستان شدیدن مشکل ارضی داره و روابطشون همیشه شکر آب بوده و هست. خب غیر از ایران ر اهی برای دریافت کمک تسلیحاتی براش میمونه؟

    پاسخحذف