۱۴۰۳ مرداد ۶, شنبه

چرا متوجه معنای گرمایش نیستیم؟ چرا نمی‌ترسیم؟!



حالا ما هم مثل خرس قطبی متوجه گرمای غیرعادی زمین شده‌ایم؛ او نمی‌تواند کاری کند و ما نمی‌خواهیم کاری بکنیم!

سال‌هاست دانشمندان از گرمایش زمین می‌گویند که اولین نشانه‌های آن در آب‌شدن یخچال‌های چند صد هزار ساله خود را نشان داد.  به تلخی، انسان توانسته در کمتر از دویست سال گذشته محیط‌زیست خودش را به نفع تولید و جمعیت و رفاه بیشتر منهدم کند!

گرمای همیشگی خورشید هر سال کمتر و کمتر از جو زمین خارج می‌شود چرا که آلودگی‌های ناشی از استفاده از سوخت‌های فسیلی، مانع خروج است.

میلیون‌ها سال قبل زمین بدون انسان بود و آن طور که پیداست در آینده نه چندان دور به نسبت تاریخ وجود انسان ظاهرا “خردمند”، بدون او به حیات خود ادامه خواهد داد و خود را بازسازی خواهد کرد.

بشر به طرز غم‌انگیزی بی‌خیال این مرگ تدریجی است؛ آتش‌سوزی جنگل‌ها و نابود کردن عمدی پوشش جنگلی، تبخیر خارق‌العاده آب‌های سطحی و مخازن سدها و تابش اشعه‌های مضر آیا کسی جز خود انسان را متضرر می‌کند؟ بشری که دوست ندارد به آسیب‌های جدی و اثر گوشت‌خواری افراطی و صنعت مد روی گرمایش زمین حتی فکر کند و از تولید و مصرف سیل‌آسای مصنوعات پلاستیکی دست بکشد.

کرونا ناگهان آمد و کلی جان با خود برد اما در کمتر از سه سال به هر حال مهار شد؛  همه وحشت‌اش را با تمام وجود حس کردیم ولی چرا متوجه معنای گرمایش نیستیم؟ چرا نمی‌ترسیم؟!

روند گرمایش زمین و سونامی تولید کربن آرام‌آرام آمده و اساس زندگی نوع بشر را تهدید می‌کند و به یقین به راحتی مهار نخواهد شد چرا که انسان معتقد است حفظ محیط زیست و حیات خودش گران است و در بدترین حالت، شاید چند ده نفر میلیاردر بالاخره بتوانند زندگی را در مریخ ادامه دهند و نسل بشر به کلی منقرض نشود!



➕ این متن و عکس‌های بیشتر در اینستاگرام


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر