۱۳۹۹ اسفند ۲۳, شنبه

آنچه آلوده می‌کند | حاشیه‌ای بر مبارزه علیه آلایندگی



بیست‌و اندی سال است که مدام از خطرات و وحشت و بیماری و مرگ ناشی از "استقرار نادرست" صنعت "سرب، روی و کادمیم" در استان زنجان گفته و نوشته می‌شود؛ علمی و مستند. از مقاله علمی مجله خود دانشگاه علوم‌پزشکی و بسیاری از مجلات و کنگره‌های علمی گرفته تا نامه‌های درز کرده مقامات (و از آن جمله نامه تیرماه سال ۸۷ مدیرعامل وقت آب منطقه‌ای که از ۳۶۰ برابر استاندارد بودن غلظت  سرب در خاک‌های اطراف مجتمع مستقر در کیلومتر ۱۵ جاده زنجان-قزوین خبر می‌داد و تا افشای اخیر فقط یکی از ۶۹۷ اخطاریه محیط زیست به یک شرکت مستقر در شهرک صنعتی روی) اما حالا به اندازه کافی واضح است که اوضاع نه تنها بهتر نشده بلکه بدتر هم شده! شبهات درباره درستی کار "انتقال مشکل" به روستای "سردهات" (از طریق انتقال پسماندهای سمی به این روستا) هم به قوت خود باقی‌ست.



اما چرا این همه نگرانی و سند، راه به "اصلاح" نبرده؟ چرا گاهی به درستی حس می‌کنیم مردم بابت این نگرانی "بی‌حس" شده‌اند و مطالبه‌گری و حق‌خواهی را به فراموشی سپرده‌اند؟


یکی از مهم‌ترین دلایل این وضعیت غم‌انگیز، آلوده شدن مبارزه به سود سلامت مردم و محیط‌زیست به‌وسیله اغراض باندی است.



ضمن این که آگاهانه باید "حق مالکیت" صاحبان صنعت "سرب، روی و کادمیم" (این سه در کنار هم) پاس داشته شود، آنچنان که آنان به شرط رعایت بی‌تعارف الزامات سفت و سخت زیست‌محیطی – هیچ نگرانیی بابت حفظ و افزایش سرمایه خود نداشته باشند، باید آنان را از دست زدن به بازی‌های کثیف علیه رقبا و منتقدان خود برحذر داریم.

 

 از آن جمله است انتشار لیست‌های کذایی اسامی یا هر محتوای غیرمستند دیگری؛ آن نوع بازی‌هایی که نیت خیرخواهانه دوستداران سلامتی مردم و محیط‌زیست را هم بی‌اعتبار نشان می‌دهد. دوستداران محیط زیست نباید منشأ اطلاعات نادرست و اثبات‌نشدنی بشوند و برخی صاحبان سرمایه هم باید حد و مرزی برای تهدید و باج‌دادن تعیین کنند؛ از خریدن یا تلاش برای خریدن "آدم"ها خسته بشوند و البته دستگاه‌های مربوط، مضاعف آنان را رصد کنند چرا که عدد حساب‌های بانکی‌شان با حق عامه رابطه تنگاتنگی دارد.


مردم و هم صاحبان سرمایه در این صنعت باید بدانند این شرکت‌ها به اعتبار ایجاد اشتغال اجازه ندارند در دوران سختی از عمل به تعهدات ارزی خود در قبال کشور فرار کنند (آنچنان که مرداد امسال اعلام شد به شدت فراری بوده‌اند) و حق هم ندارند روی سلامتی مردم (نه مردم فقط زنجان و ماهنشان و ایجرود؛ بلکه سلامتی همه مردمان استان‌های همسایه و مجاوران آبهایی که از دشت‌های زنجان راهی دریای خزر می‌شود) اسکی کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر