۱۳۹۹ دی ۲۷, شنبه

چرا چنان بی‌رحم؟

 

.


شاید بدانید که همه در مورد نحوه شهادت/درگذشت حضرت فاطمه متفق‌القول نیستند؛ حتی در بین شیعیان. روایت جریان غالب شیعی این است که پس از هجوم به خانه حضرت علی در پی ماجراهای تعیین جانشین پیامبر اسلام و بیعت نکردن "بنی‌هاشم" با خلیفه، حضرت فاطمه کتک خورد، لای در و دیوار ماند و صدمه دید و از اثر آن شهید شد. از سویی محمدحسین آل کاشف الغطاء (درگذشته در 66 سال قبل) چندین استدلال آورده در نفی مطلق زدن فاطمه زهرا. علامه محمدحسین فضل‌الله (فقیه و مجتهد لبنانی درگذشته در ده سال قبل) نیز در این باره چند سوال مطرح کرد. فضل‌الله اما حمله و تهدید به آتش زدن خانه فاطمه زهرا را مسلم می‌داند. محسن کدیور در این باره می‌نویسد که فضل‌الله پنج قضیه جزئی تاریخی مذکور از ظلم‌های وارده به فاطمه زهرا را (آتش زدن خانه، شکستن پهلو، اسقاط جنین محسن، سیلی زدن و کتک زدن به ایشان را) قابل اثبات نمی‌داند هر چند به نظر وی ادله انکار هم همانند ادله اثبات قوی نیست. او مقابل این پنج قضیه علامت سؤال گذاشته و آنها را شایسته تامل دانسته است. بعد از این موضع‌گیری علامه فضل‌الله بود که مراجع در قم تلاش کم‌سابقه‌ای برای پررنگ کردن و صحه بر "شهادت" حضرت فاطمه انجام دادند و حتی در جریان سفر سال هفتاد‌ونه آقای خاتمی (رئیس‌جمهوری وقت) به قم، ظاهراً با توصیه آیت‌الله وحید خراسانی بود که روز "شهادت" حضرت فاطمه به تعطیلات رسمی کشور افزوده است.

هر چه هست، این ماجرا یک نقطه اصطکاک و تنش بین سنی و شیعه است. اصحاب تدبیر و دین باید قضاوت کنند که از این اصطکاک، تنور چه کسانی گرم شده و کدام درد بشری تسکین یافته است؟!

 

ولی یک نکته هست که ظاهراً اختلافی در آن نیست؛ اینکه مزار دختر پیامبر اسلام نامعلوم است ... و این یک سوال ابدی است که در "جامعه اسلامی" چه رخ داد که یک زن معترض، پنهان نگاه داشتن مزارش را تبدیل به نماد مبارزه علیه "خلیفه اسلامی" کرد؟ چرا قدرت سیاسی مزین‌شده به دین – آن هم بلافاصله بعد از پیامبر اکرم – آن قدر بی‌رحم شد که هزینه مخالفت با آن، دل شکسته "پاره تن پیامبر" شد؟ و کدام دین؟! همان دینی که به پیامبرش گفته بود: «اگر تندخو و سخت‌دل بودی مردم از گِرد تو متفرق می‌‌شدند (159 آل‌عمران)» ...

چرا خشونت چنین عجین شد با مسلمانی؟ که سال‌هاست خاورمیانه بوی خون می‌دهد؟ چرا از سوریه تا افغانستان، تا پاکستان، تا یمن و لیبی و خیابان‌های اروپا، آنها که می‌کشند اکثراً مسلمانند و آنها که کشته می‌شوند غالباً مسلمانند و حجت‌ قاتلان این که "ما مسلمان‌تریم"؟! ... چرا مزار دختر پیامبر همچنان مستور است؟ نمادگونه؛ انگار که مدار، همان مدار دل‌شکستگی است از 14 قرن به این‌سو ... چه شکوه تلخی ... حالا کسانی دلخوش به حرم و گنبدهای طلایی و تکاثر و نخوت‌شان باشند.

 


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر