۱۳۹۹ دی ۲۸, یکشنبه

آیا وحدت سنی و شیعه ممکن است؟!

 

آیا وحدت سنی و شیعه ممکن است؟!

 

آیا این اصلاً سوال درستی است؟!

 

«امام موسی صدر ایده خیلی مهمی را مطرح کرد و آن این است که می‌گوید به جای این که مذاهب (شیعه و سنی) از اعتقادات خود کوتاه بیایند و دست بردارند یا به جای این که به عرصه رد و قبول اعتقادات یکدیگر بیفتند بهتر است وارد یک مسابقه مثبت شوند و آن این است که ببینیم کدام مذهب چه قدر به انسان، آزادی، رفاه، رفع بیماری و کاهش آلام و دردهایش پاسخ می‌دهد و کمک می‌کند. در اندیشه امام موسی صدر اگر به جای سنی یا شیعه فقیر، سنی یا شیعه ثروتمند، سالم، بانشاط و قوی ایجاد شود دیگر به خشونت نیز متوسل نخواهد شد و این نوعی فرقه‌گرایی مثبت است. بنابراین بزرگان ما مانند آیت‌الله سید احمد شبیری (پدر آیت‌الله العظمی موسی شبیری) و امام موسی صدر معتقدند که به جای وحدت باید به سمت همزیستی و پذیرش آگاهانه اختلاف برویم و معیار را "خدمت" قرار دهیم.»

 

 

این‌ها را (بخش داخل گیومه را) ۵ سال قبل داود فیرحی گفت؛ در همایش یک روزه "همگرایی و واگرایی در جهان اسلام" در مشهد.

 

خدا آیت‌الله احمد شبیری و امام موسی صدر و داود فیرحی را بیامرزد.

 ***

کامنت قابل توجه جناب زین‌العابدین صفوی (استاد دانشگاه) و از دوستان مرحوم داود فیرحی:

تجربه نشان داده است که با عنایت به "مذهب" و شعارهای مذهبی نمی‌توان به وحدت دینی رسید زیرا اختلافی که با مذهب ایجاد شده باشد، با عناصر مذهبی از بین نمی‌رود. "هویت‌مذهبی" با تفاوت‌ها و رقابت‌هایش زنده‌ است. از نگاه مذهب، حبل‌الله همان خط مذهب است. وحدت ، یعنی همراهی با مذهب من، نه منافع من.
مذهب‌ها آنچنان هویت‌گرا شده‌اند که با وحدت، فلسفه وجودی و موضوعیت خود را از دست رفته می‌‌پندارند‌ از این رو مذهبیون حتی در برابر دشمنان مشترک نیز به وحدت نمی‌رسند همانطور که تاکنون در برابر اسراییل، به وحدت نرسیده‌اند و حتی حاضر می‌شوند با آن کنار بیایند ولی با مذهب رقیب دربیفتند. جنگ‌های نیابتی نیز همین مسئله را ثابت می‌کند. به طوری که "نایب گمان می‌کند منوب است!" عربستان گمان می‌کند که اوست که از آمریکا و اسرائیل در برابر ایران شیعه بهره می‌برد و ایران تصور می‌کند که اوست که  روسیه را در سوریه به‌ کار گرفته‌ است. زیرا اهداف مذهبی آنچنان پر رنگ است که با دشمن مشترک‌شان، بر ضدمذهب رقیب می‌بندند. و اهداف مختص، مجالی به اهداف مشترک نمی‌دهد.
فقط با اهداف اخلاقی، انسانی، ملی و یا سیاسی می‌توان رویکرد‌ وحدت‌گرایانه را تقویت کرد اما صاحبان روحیه مذهبی وحدت را در زمره اهداف نمی‌دانند نمونه‌اش همین است که در شهر‌ ما (زنجان، در حسینیه اعظم) هر ساله در شب میلاد پیامبر همچنان زیارت‌عاشورا می‌خوانند و هفته وحدت را گرامی می‌دارند!.


در تلگرام

 

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر