۱۳۹۹ دی ۱۷, چهارشنبه

چرا ماجرای "المان میدان 15 خرداد" خیلی مهم است؟

 



 


ماجرای "المان میدان 15 خرداد  زنجان" ماجرای بسیار مهمی است؛ چون حالا واضح‌تر از هر زمان دیگری نقاط "مبهم" آن خود را نشان داده و شاید همین ماجرا، کاریکاتوری از کل "وضعیت مدیریت شهری در زنجان" باشد.

نیمه خردادماه گذشته (هفت ماه قبل) - شبانه - ماموران شهرداری المان "لاله" میدان 15 خرداد را تخریب کردند(+). از عمر این المان 30 سال می‌گذشت. یک عضو شورای شهر به صدای زنجان (31 خرداد) گفته بود: «موضوع بازسازی میدان ۱۵ خرداد اصلاً در صحن علنی شورای شهر مطرح و رأی‌گیری نشده بود از همین رو در پیگیری موضوع چرایی تخریب این المان، پاسخ شهردار زنجان این بود که رئیس شورای شهر دستور دادند، بنده نمی‌دانستم مصوبه رسمی ندارد.»

حالا روشن است رئیس شورای شهر (عباس راشاد) علاقه شدیدی به تغییر المان این میدان داشته و همان شب نیز به گفته خودش "لحظه به لحظه" پیگیر موضوع بوده (صدای زنجان، 31 خرداد). او در مورد دلیل این علاقه خود گفته بود: «آنجا میدان ۱۵ خرداد است و باید متناسب با آن المان جانمایی شود. بنده از ۳۰ سال پیش  تاکنون در همان منطقه سکونت دارم ولی احساس خاصی نسبت به آن میدان نداشتیم. بنده از ۱۵ خرداد و تاریخ به این بزرگی صحبت می‌کنم حالا این موضوع را به خاطر این‌که مردم از چیزی خوش‌شان می‌آید باید کنار بگذاریم؟» او بعدتر (23 مهر) واضح‌تر به موج رسا گفته بود: «15 خرداد در تاریخ انقلاب اسلامی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است همانگونه که امام خمینی  فرمود: 15 خرداد را برای همیشه عزای عمومی و منشا انقلاب اسلامی است.»

در گزارش صدای زنجان به نقل از عضو شورا (احمدی) هم آمده که بازسازی میدان 15 خرداد قرار بوده با حفظ المان وسط میدان ۱۵ خرداد صورت بگیرد. خبرگزاری صداوسیما (12 خرداد) به نقل از عباس راشاد اعلام کرده بود: «این عملیات با مصوبه کمیته فرهنگی شورای شهر برای ساخت المانی متناسب با میدان 15 خرداد اجرا می‌شود.» راشاد که معتقد بود «المان نیاز به مصوبه شورا ندارد»، در آخرین جلسه شورا که گزارش آن رسانه‌ای شده گفته که «تا اجرایی شدن المان میدان ۱۵ خرداد هیچ مصوبه دیگری را در شورا مورد بررسی قرار نمی‌دهیم و اگر لازم باشد جلسه آینده شورا را نیز به این پروژه اختصاص می‌دهیم.» (صدای زنجان، 16 دی). نکته جالب اینکه احمد نصیری (عضو شورا) که هفت ماه پیش گفته بود: «موضوع هیچ پشت پرده‌ای نداشته و همه مباحث واضح و روشن است» (صدای زنجان، 31 خرداد) این بار گفته: «از طرح به یکباره‌ی این موضوع در صحن علنی شورای شهر بدون بررسی آن در کمیسیون‌های مربوط و در جریان گذاشتن دیگر اعضا دچار شوک شدم.»

یک ماه بعد از تخریب (شش ماه قبل)، عباس راشاد گفت: «عملیات ساخت المان جدید میدان 15 خرداد به زودی آغاز می‌شود» (فارس، 18 تیر)، او همچنین گفت: «500 میلیون تومان بودجه برای "طراحی" المان جدید در نظر گرفته شده است»، سه ماه بعد هم گفت: «طرح المان میدان ۱۵ خرداد زنجان دارای مفاهیم زیادی است.» (موج رسا، 23 مهر). عباس راشاد اما حالا می‌گوید: «به دلیل پایین بودن رتبه عمرانی "طراح" اجازه وارد شدن به فاز اجرایی داده نشد و بر اساس اعلام دستگاه‌های نظارتی باید شرکت دیگری برای این موضوع انتخاب شود.» (موج رسا، 14 دی). با این حال منصور مرادلو (عضو شورا) همین چند روز قبل گفت: «برآورد اولیه شهرداری (برای میدان 15 خرداد) یک میلیارد و 600 میلیون تومان بر اساس قیمت‌های سال 98 بود ولی احتمال افزایش این رقم به دو برابر وجود دارد.» (تسنیم، 9 دی)، شهردار (حبیب یگانه) هم گفته: «در بودجه امسال برای اجرای پروژه المان میدان ۱۵ خرداد به اسم اعتباری در نظر گرفته نشده است.» (صدای زنجان، 16 دی).

بخشی از شهر در دوران بد اقتصادی و بی‌پولی به "مخروبه" تبدیل شده است. معلوم نیست بقیه اعضای شورای شهر کجا بوده‌اند و آیا شهردار، مرعوب عضو سیاسی شورا (عباس راشاد) شده؟ آیا روند تصمیم‌گیری‌ها منطبق بر قانون بوده یا نه و چرا عباس راشاد با "حُسن استفاده"(!) از موقعیت خود، بار شهوت‌های سیاسی‌اش را روی دوش شهر و جیب مردم گذاشته و حالا طلبکار که «در شورای اسلامی شهر زنجان باید "اگرها" را حذف کرده و کارها باید خصوصاً در رابطه با پروژه ۱۵ خرداد پیش برود»؟ (ایسنا،16 دی).

 

آخرین خبر: همزمان با این اعلام مدیرکل تامین اجتماعی استان که «شهرداری زنجان ۶ میلیارد تومان بدهی به تامین اجتماعی دارد» و انتشار خبر «تجمع جمعی از پیمانکاران مناطق چهارگانه شهرداری زنجان به دلیل عدم پرداخت مطالبات خود در مقابل ساختمان شورای شهر زنجان»، روزنامه محلی صدای زنجان خبر داد: «لایحه ترک تشریفات واگذاری ساخت المان میدان ۱۵ خرداد در شورای شهر مصوب شد و طبق گفته شهردار زنجان صرفا برای ساخت المان و پایه‌های آن در حدود ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان هزینه مورد نیاز است.»

 

عباس راشاد

 

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر