۱۳۹۸ دی ۲۳, دوشنبه

ابهامات گزارش ساقط کردن هواپیمای مسافری

روزنامه همشهری دیروز (یکشنبه، 22 دی 98) یادداشت مهمی منتشر و ابهامات قابل توجهی را درباره ساقط کردن هواپیمای مسافری توسط پدافند موشکی سپاه مطرح کرده است:

هنوز مجهولات و ابهامات زیادی درباره این خطای مرگبار وجود دارد و مردم محق هستند درباره کشته‌شدن ۱۷۶ انسان که فرزند، همسر و خانواده بسیاری بوده‌اند، از جزئیات آن با‌خبر باشند. تنها اطلاعاتی که داده شده براساس گفته‌های سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده هوا‌فضای سپاه این است: در شب حادثه احتمال شلیک موشک کروز و هواپیماهای جنگی به کشور وجود داشت، هواپیمای اوکراینی در مسیر بوده و خطایی نداشته است، اپراتور یا شلیک‌کننده موشک هواپیما را کروز تشخیص می‌دهد، سیستم ارتباطی اپراتور با اخلال روبه‌رو بوده، اپراتور موفق به تماس نشده و راسا تصمیم به شلیک می‌گیرد.

سؤال‌هایی که به باید به‌صورت علمی و شفاف به آنها پاسخ داده شود، این موارد هستند:

▪️   آیا کشور در حالت جنگی بوده است؟ اگر در حالت جنگی بوده،  چرا و به‌صورت دقیق چه مرتبه فرماندهی نظامی به هواپیمایی کشوری دستور ایجاد منطقه پرواز ممنوع را نداده است؟ به گفته سردار حاجی‌زاده، مقام‌های مربوط در مجموعه نیروهای مسلح اقدام به خالی‌کردن حریم هوایی کشور یا به اصطلاح فنی کلیر‌کردن که می‌توانست از چنین حادثه مرگباری جلوگیری کند، نکرده‌اند. چه‌کسی این دستور را نداده است؟

▪️  در شرایطی که اصطلاحا حریم هوایی کشور کلیر نیست و این مسئله می‌تواند به‌شدت درصد خطای اپراتورهای پدافند را بالا ببرد، بر چه اساسی حق شلیک آتش‌ به اختیار به اپراتور داده شده است؟ کدام فرمانده چنین اختیاری را به اپراتور داده است؟ آتش‌ به اختیار در زمانی است که شرایط جنگی بر فضای کشور حاکم باشد و با خالی‌شدن حریم هوایی نیاز به بررسی و کنترل بیشتر دیده نشود.

▪️   براساس چه اطلاعات راداری (رادار پدافند یا رادار هوایی کل کشور) هواپیمای مسافربری به اشتباه موشک کروز تشخیص داده شده است؟ آیا پدافند هوایی  پایگاه مربوطه مستقل از پدافند هوایی کشور عمل کرده است؟

▪️   چطور پدافند براساس اطلاعات راداری کدی که ترانسپاندر هواپیما ارسال کرده و قاعدتا در فهرست مجاز پدافند هوایی کشور قرار داشته است را تشخیص نداده و کنترل نکرده و دست به شلیک موشک برده است؟

▪️   با تمامی این اوصاف چطور پروجکتایل یا شیء پرنده‌ای که از سمت تهران در حال حرکت و در حال اوج گرفتن(براساس گفته‌های مقام‌های سازمان هواپیمایی پیش از سقوط خلبان مجوز صعود به ارتفاع ۲۰ هزار پا را دریافت کرده است) بوده را موشک کروز تشخیص داده است؟ 

.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر