۱۳۹۸ آذر ۲۱, پنجشنبه

"سعدی افشار" مگر زنجانی بود؟





۱) پیشنهاد کرده بودم عکس "سعدی افشار" در تالار مشاهیر فرهنگان زنجان نصب شود. جناب مهدی‌زاده (موسس فرهنگان زنجان) پذیرفتند. پریروز عزیزی پرسید مگر سعدی افشار، زنجانی بوده؟
پاسخ "بله" است.

۲) سعدی افشار، با نام کامل سعدالله رحمت‌خواه (۱۳۱۳ – ۳۰ فروردین ۱۳۹۲) بازیگر کمدی ایرانی بود که در نمایش‌های موسوم به سیاه‌بازی یا تخته‌حوضی به ایفای نقش می‌پرداخت. سعدی افشار، بازماندهٔ بازیگران نسل سیاه‌باز در نمایش‌های روحوضی در ایران بود.

۳) در صفحه ۹ شماره ۲۳ فروردین سال ۹۴ هفته‌نامه (مرحوم) "بهار رحمت" با انتخاب جناب یحیی گلیک این متن را منتشر کرده بودیم: «تنها کتابی که به زندگی و فعالیت‌های هنری او (سعدی افشار) پرداخته، کتابی با عنوان «عالی‌جناب سیاه» است که به همت لاله عالم در سال ۱۳۹۱ چاپ و منتشرشده است. سعدی افشار درباره کودکی‌اش می‌گوید: «از زمانی که چشم‌باز کردم، در دنیای کودکانه‌ام فقط زنی را دیدم که تنها مراقبم بود. این زن، بنده خدا، بدون هیچ سرپرستی با کار و تلاش فراوانش، از کار در خانه‌ها تا گُل‌سازی، سعی می‌کرد زندگی من و خودش را بچرخاند. پدری بالای سرم نبود خواهر و برادری هم نداشتم، تنها فرزند بودم؛ یعنی هیچ‌کس را نداشتم و معنای قوم‌وخویش را نمی‌دانستم به‌هرحال کم‌کم که بزرگ می‌شدم و مسائل را درک می‌کردم، فهمیدم که او – این زنی که نه شوهر داشت و نه پدر و مادر و نه سرپرستی – مادر من، «صدیقه» است. اهل زنجان بود. ترکی صحبت می‌کرد. نمی‌دانم چرا به تهران آمده بود و چرا در آنجا ماندگار شده بود. هرگاه از او درباره پدرم می‌پرسیدم، می‌گفت: او مرده و دریکی از روستاهای زنجان به خاک سپرده‌شده است.»

۴) روح‌شان شاد باد.





هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر