۱۳۹۸ اردیبهشت ۲۵, چهارشنبه

شادی و اجنبی





«آقا! من به شما نصیحت می‌کنم؛ ای آقای شاه! ای جناب شاه! من به تو نصیحت‌ ‌‏می‌کنم؛ دست بردار از این کارها. آقا! اغفال دارند می‌کنند تو را. من میل ندارم که یک‌ ‌‏روز اگر بخواهند تو بروی، همه شکر کنند. من یک قصه‌ای را برای شما نقل می‌کنم که‌ ‌‏پیرمردهای‌تان، چهل ساله‌های‌تان یادشان است، سی‌ساله‌ها هم یادشان است. سه دسته ـ سه‌ ‌‏مملکت #اجنبی ـ به ما حمله کرد: شوروی، انگلستان، امریکا به مملکت ایران حمله‌ ‌‏کردند؛ مملکت ایران را قبضه کردند؛ اموال مردم در معرض تلف بود، نوامیس مردم در‌ ‌‏معرض هتک بود، لکن خدا می‌داند که مردم #شاد بودند برای اینکه پهلوی [رضاشاه]‌‏ رفت. من‌ ‌‏نمی خواهم تو اینطور باشی؛ نکن. من میل ندارم تو اینطور بشوی، نکن! اینقدر با ملت‌ ‌‏بازی نکن! اینقدر با روحانیت مخالفت نکن.»

▪️ از متن سخنرانی معروف بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی در سیزده‌خردادسال 42 که منجر به قیام 15خرداد شد.


📎 [متاسفانه خوشحالی مردم ایران از دخالت خارجی، سابقه دارد!]

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر