۱۳۹۷ مهر ۱۷, سه‌شنبه

🔴 «احساس می‌کردند در حال حذف هستند»





28 سال قبل در روزی مثل دیروز (16 مهر 69)، اولین انتخابات مجلس‌خبرگان‌رهبری بعد از درگذشت آیت‌الله خمینی، که اولین انتخابات این مجلس با نظارت استصوابی شورای‌ نگهبان بود، برگزار شد. 3 ماه قبل از انتخابات، مجلس خبرگان خود تصویب کرد که تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات خبرگان، به شورای نگهبان سپرده شود. این وظیفه قبلا به عهده خود مجلس خبرگان بود. جریان چپ (مجمع روحانیون مبارز)، مخالف این مصوبه بود. آنچه لزوم ورود نمایندگان «باسوادتر» به مجلس خبرگان نام‌گذاشته  و پیش‌تر در هیئت رییسه روی آن بحث شده بود، منجر به این تصمیم شده بود.

با شروع ثبت‌نام از کاندیداها، معلوم شد که شورای نگهبان تصمیم دارد از کاندیدا امتحان بگیرد. 2 هفته قبل از موعد برگزاری انتخابات، مرحوم حاج احمدآقای خمینی به دیدار مرحوم هاشمی رفسنجانی (رییس‌جمهوری وقت) می‌رود و از برخورد شورای نگهبان نسبت به بعضی کاندیداهای مجمع روحانیون مبارز انتقاد می‌کند.  رفسنجانی نوشته که «[احمدآقا] اصولا از کم‌توجهی رهبری به این جناح گله داشت.» یک روز پیش‌تر، حاج  احمدآقای خمینی تلفنی از رفسنجانی خواسته بود برای حل مشکل اقدام کند، رفسنجانی هم تلفنی با آیت‌الله خامنه‌ای تماس گرفته بود؛ «ایشان (رهبری) هم گفتند دخالت نمی‌کنند و شفاعت نخواهند کرد.»

یک هفته به انتخابات خبر می‌پیچید که مجمع روحانیون مبارز می‌خواهد انتخابات خبرگان را تحریم کند؛ آیت‌الله خامنه‌ای به رفسنجانی می‌گوید: «به ضررشان تمام می‌شود.»

وضع تایید صلاحیت‌ها به گونه‌ای بوده که در برخی حوزه‌ها، تعداد کاندیداهای تایید شده برابر با سهمیه حوزه در مجلس خبرگان بوده. نمایندگان جناح چپ مجلس سوم که اکثریت را در اختیار دارند، 5 روز مانده به انتخابات طرحی سه‌فوریتی به صحن مجلس می‌آوردند که بر اساس آن، انتخابات باید در حوزه‌هایی برگزار شود که تعداد کاندیداهای تایید صلاحیت شده، لااقل 2 برابر سهمیه آن حوزه در مجلس خبرگان باشد. اقلیت مجلس (اصولگرایان بعدی) با حدود 55 نماینده صحن مجلس را ترک می‌کنند، مجلس از رسمیت ساقط می‌شود و تصمیم‌گیری ناممکن.

16 مهر انتخابات مجلس خبرگان برگزار می‌شود. در حالی‌که 78 درصد واجدان شرایط، در انتخابات «دور قبل» شرکت کرده بودند، مشارکت در این انتخابات به زیر 50 درصد (به 47 درصد) سقوط می‌کند.

دو هفته بعد، موسوی‌لاری، مجید انصاری و اسحاق جهانگیری نزد رفسنجانی می‌روند و از رهبری به خاطر عدم حمایت گله می‌کنند. رفسنجانی نوشته: «احساس می‌کردند در حال حذف هستند.» او به آنها درباره لزوم جلب اعتماد رهبری می‌گوید.

یک سال و نیم بعد، فروردین 71 انتخابات مجلس چهارم نیز با ردصلاحیت کاندیداهای جناح چپ برگزار می‌شود.



📚 ر.ک: روایتی از زندگی و زمانه هاشمی رفسنجانی، صص 590 و 591

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر