دکتر
علی شریعتی به وصف «تشیع صفوی» که میرسد، از تبدیل «حرکت»شیعی به «نظام»شیعی مینویسد
و از نتایجش:
▪️ همین
حاکمی که همیشه در طول ده قرن، همواره زیارت قبور ائمه را منع مینمود و بر آن
قبور آب میبست و خراب میکرد، حالا گنبد را طلا میکند، ضریح را نقره و گلدسته را
کاشی! پیروزی بزرگ!
زیارتی
که یک شیعی شیفته برای رفتن به مشهد یا کربلا بایستی هزاران خطر را از طرف حکومت
تحمل میکرد، حالا خود همان حکومت رسمی زیارت مشهد و کربلا را - به شکلی که مشابه
و حتی مقابل حج و زیارت کعبه تلقی شود - یک زیارت رسمی دینی اعلام میکند و حتی به
زائر مشهد و زائر کربلا لقب «مشهدی» و «کربلایی» میبخشد، آن چنانکه یک زائر مکه
حاجی میشود! پیروزی بزرگ!
همان
علما و روحانیون شیعه که همواره جبهه پیشتاز مبارزه با حکومتها بودند، و پیوسته
سپر و آماج تیرهای نظام حاکم، همانها در عزیزترین و مجللترین و مرفهترین شرایط
زندگی میکنند و دوش به دوش حاکم مینشینند و در حکومت، مورد مشورت قدرت سیاسی
حاکم قرار میگیرند و حتی حاکم قدرت خودش را بهعنوان قدرتی تلقی میکند که به نیابت
امام از روحانیون شیعه که نایب امام زماناند و حاکم شرع، گرفته و اینها هم بهوکالت
از امام به او تفویض کردهاند! پیروزی بزرگ!
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر