۱۳۹۶ مهر ۱۵, شنبه

جاسوس



عکس‌ها (از راست): الی کوهن، کیم فیلبی، گونتر گیوم پشت سر صدراعظم



بعد از ادعاها (و اسناد مضحک) آمدنیوز درباره جاسوسی دختر رییس قوه‌قضاییه برای انگلیس، حالا معاون احمدی‌نژاد هم مدعی شده یکی از مدیران ارشد وزارت اطلاعات در دوره وزارت حجت‌الاسلام مصلحی، جاسوس اسراییل بوده و بازداشت هم شده. در کنار این 2 ادعا، اخبار اخیرا منتشر شده درباره بازداشت برخی مدیران یک سایت انقلابی (عماریون) و 3 مداح به اتهام جاسوسی نیز قابل یادآوری است. سال‌ها پیشتر داود احمدی‌نژاد (برادر رییس‌جمهوری سابق که چهارشنبه گذشته از دنیا رفت)، برخی اطرافیان برادر خود را به جاسوسی متهم کرده بود. در ماجرای پخش فیلم دوربین مخفی مذاکرات سعید مرتضوی و فاضل لاریجانی در صحن مجلس (بهمن 91) توسط محمود احمدی‌نژاد نیز، علی لاریجانی در همان جلسه گفت: «اگر من مثل شما در مورد جلسه‌ای که اخوی شما آقای داود احمدی‌نژاد با من داشت و مطالب زیادی نسبت به اطرافیان شما و جریان انحرافی مطرح کرد، از ارتباط با منافقین، فساد مالی، ارتباط با خارج، من فیلم می‌گرفتم و پخش می‌کردم برای شما خوب بود؟»

گذشته از سهولت اتهام‌زنی‌ در فضای سیاسی کشور، و همچنین سختی دست‌یابی به کُنه و اصل ماجراهای این‌چنینی، اما نباید از یاد برد که اصل نفوذ و جاسوسی در سطوح بالا مطلقا انکارکردنی نیست (اینکه اخباری که اخیرا درباره «جاسوسی‌ها» می‌شنویم چه نسبتی به واقعیت دارد یا اصلا ندارد، مسئله دیگری است).

کیم فیلبی از مدیران ارشد سازمان اطلاعاتی انگلیس بود ولی برای شوروی جاسوسی می‌کرد. او 53 سال قبل، بعد از قوی شدن احتمال دستگیری‌اش، به مسکو فرار کرد. اطلاعات ارزشمند او باعت ضربه سنگینی به غرب شد. او که در آرزوی حکومتی کمونیستی در انگلیس بود، 3 سال قبل از فروپاشی شوروری، در شوروی از دنیا رفت و همان‌جا مدفون شد. اخیرا در بزرگداشت او، نمایشگاهی در مسکو افتتاح شد.

الی کوهن رفیق رییس جمهور سوریه بود و تا نامزدی پست وزارت دفاع سوریه پیش رفت ولی با کمک شوروی لو رفت و اعدام شد (52 سال قبل)؛ او جاسوس اسراییل بود و اطلاعات ارزشمندی که موجب صدمات جدی به ماشین جنگی سوریه شد، تحویل اسراییل داده بود. داستان نفوذ او به دستگاه حاکمه رژیم بعث سوریه، بسیار دقیق طراحی شده بود. «بر اساس نظر برادر او (موریس کوهن که او هم یک جاسوس موساد است)، در زمان اعدام، الی کوهن نفر سوم برای جایگزینی نخست‌وزیر سوریه بود.»

گونتر گیوم هم رسما دستیار و منشی ویلی برانت، صدراعظم آلمان‌غربی، ولی عملا جاسوس آلمان شرقی، به مدت 20 سال بود! لو رفتن او باعث استعفای این صدراعظم برنده جایزه صلح نوبل (در سال 1353) شد.






هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر