۱۳۹۵ آبان ۲, یکشنبه

تحقیر و تخریب کلمات



1) خیلی از کلمات، خیلی فراتر از تجمع "حروف"اند؛ یک بار معنایی ارزشمند با خود دارند. یکی از اتفاقات تلخی که در این سال‌ها رخ داده، ویران شدن اعتبار بسیاری از این کلمات بوده از فرط خباثت و ناپاکی‌هایی که زیر سایه این کلمات رخ داد؛ از خدمت و خدمتگزاری گرفته تا مهر و انقلابی، از عزت و استقلال گرفته تا جهاد و غیرت. همین چهار سال پیش بود که به خاطر کثرت سواستفاده از نام ائمه توسط صندوق‌های پس‌انداز و موسسات پولی و مالی، نامگذاری موسساتی از این دست به اسم ائمه اطهار ممنوع شد.

2) از دو دهه پیش، صدا و سیما ناگهان متوجه دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان شد. از آن پس پروپاگاندای گسترده‌ای برای الگوسازی از این دسته عزاداری به راه افتاد. این رویه تا به آنجا پیش رفت که در دوره دولت گذشته، روی شهر زنجان، اسم "پایتخت شور و شعور حسینی" گذاشتند؛ لااقل این اسم در خود شهر زنجان به شدت تبلیغ و ترویج شد و متاسفانه این رویه، حتی در این دولت نیز، ادامه یافته است.

3) "پایتخت"، "شعور" و "حسینی" کلمات وزین و ارزشمندی بودند ولی به همین راحتی خرج یک پروپاگاندای تو خالی شدند ("شور"ش حساب دیگری دارد). "پایتخت شعور حسینی" بودن، شرایط و اقتضائات دارد؛ نمی‌شود شهری پایتخت شعور منتسب به امام حسین(ع) باشد و این همه شرایط زیست و شعور انسانی در آن، نقصان داشته باشد.

4) 22 بهمن سال 89، کلنگ ساخت تقاطع غیرهم‌سطح امام حسین (بعدا "سیدالشهدا") در تقاطع خیابان خیام و جاده زنجان-بیجار با پیش‌بینی اعتبار 12 میلیارد تومانی برای ساخت، بر زمین زده شد. اکنون آبان 95 است و کار ساخت این تقاطع (بعد از حدود شش سال) در "پایتخت شعور حسینی" هنوز به پایان نرسیده است. دو سال قبل یک مقام ارشد استان می‌گفت که تاکنون 38 میلیارد تومان برای آن خرج شده و برای تکمیل، به 12 میلیارد تومان دیگر نیاز است! (اعداد طبیعتا متنوع است!) این روزها که فصل سرما در زنجان شروع شده، زیرگذر این تقاطع برای شروع دوباره عملیات عمرانی مسدود شده است. کسبه محل و خودروهای عبوری شش سال است تحت فشار و مضیقه‌اند. جالب این که همین چهارشنبه گذشته رییس پلیس راهور شهرستان زنجان اعلام کرد: «بر اساس باور کارشناسان پلیس راهور، اجرای این پل، مشکل ترافیکی خاصی را حل نمی‌کند».

5) هر بار تکرار "پایتخت شعور حسینی" کنار نام زنجان، تکرار یک دروغ است، تکرار تحقیر و تخریب اعتبار کلماتی ارزشمند است. نه حسین (که بر او درود خدا باد) و نه شعور و نه پایتختی این دو در کنار هم، شایسته این رفتار متظاهرانه و احمقانه نیست. لطفا بس کنید.




هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر