۱۳۹۳ آذر ۲۷, پنجشنبه

ماه عسل ادامه داشته باشد

کارتون از یوری کوزوبوکین

حسن روحانی 10 روز قبل (17 آذر 93) گفت: «اگر اطلاعات، تفنگ، پول، سایت، روزنامه، خبرگزاری و دیگر مظاهر قدرت در یک نهاد جمع شود، ابوذر و سلمان هم که باشد، فاسد می‌شود.»(+)
.
نشانه‌ها همه با نشانه‌هایی که از سپاه سراغ داریم، می‌خواند. این را حتی محمدعلی رامین (معاون وزیر در دوره احمدی‌نژاد) هم فهمیده بود؛ بلافاصله در نقد جمله پیش گفته روحانی به او نامه سرگشاده نوشت که «خودتان بیش از دیگران واقفید که این جماعت «پاسدار» جان و مال و ناموس و امنیت و مملکت ما هستند؛ «اطلاعاتشان» مصونیت ماست؛ «تفنگشان» سپربلای ماست؛ «سرمایه‌شان» امان تمام سرمایه‌های ایران و ایرانی است؛ «سایت و روزنامه و خبرگزاری‌شان» با هر اشکال ناشیانه، مانعی برای جنگ روانی دشمنان این مرز و بوم است»(+)
اما یک هفته بعد از سخنرانی روحانی، فرمانده کل سپاه گفت: «آنطور که از رییس‌جمهوری محترم سؤال شده، گفته‌اند که منظور من سپاه نبوده و اظهارات مطرح شده معطوف به یک توصیه و تحلیل کلی بوده است.»(+)
سخنگوی دولت تدبیر و امید هم بدون تکذیب نظر فرمانده کل سپاه، دیروز گفت: قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء رویکرد اقتصادی و انتفاعی به طرح‌ها نداشته و با «نجابت» درصدد یاری رساندن به دولت است. (+)
از رییس مجلس نیز بشنوید که همان روزی که روحانی علیه فساد حرف زد، «مرغداری داشتن بنیاد شهید را زیر سئوال برده بود» و حالا، همین دیروز، خطاب به مدیران غول پیمانکاری مملکت (قرارگاه سازندگی خاتم‌الانیبا وابسته به سپاه) گفته: از «هر ابتکاری» که قرارگاه سازندگی داشته باشد ما در مجلس از آن استقبال می‌کنیم و حتی اگر لازم باشد برای شما «استثنائاتی» هم قائل می‌شویم و حرفی نداریم.(+)
.
ماه عسل ادامه دارد (یا باید ادامه داشته باشد)؛ با کیفیتی بهتر احتمالا. 
.
در ضمن درست نیست، یعنی گناه دارد، مکدر شویم که وقتی وبسایت الف حدود دو ماه قبل نوشت: «اساساً بخش خصوصی هیچ گاه نمی‌تواند خود را به قرارگاه خاتم برساند. علت این است که این مسابقه از یک نقطه برابر شروع نشده است. قرارگاه با استفاده از تمرکز امکانات لجستیک انباشت شده در سپاه (به دلیل شرایط جنگ) فرسنگ‌ها جلوتر می‌دود و هر چه می‌گذرد فاصله بیشتری از بخش خصوصی می‌گیرد. ضمن اینکه قرارگاه خاتم از امتیازات ویژه‌‌ای نظیر معافیت مالیاتی برخوردار است که فعالیت‌های اقتصادی آن را تسهیل می‌کند. دیگر از نفوذ قرارگاه در دستگاه های دولتی و ستاد اقتصادی دولت که باعث می‌شود موانع قانونی پیش پا برداشته شود یا پروژه‌ها کانالیزه شود، بگذریم. شاید مهمتر از همه اینکه قرارگاه خاتم مانند دیگر فعالان اقتصادی از مزاحمت دستگاه‌های نظارتی رنج نمی‌کشد. طبق قانون دیوان محاسبات، سازمان بازرسی کل کشور و دیگر دستگاه های نظارتی (حتی سازمان اطلاعات سپاه) حق ورود و سرکشی به فعالیت‌های قرارگاه ندارند! تنها مرجع نظارت بر قرارگاه خاتم، سازمان حفاظت سپاه است که حتی اگر بخواهد، اساساً برای نظارت در حوزه اقتصادی ساخته نشده و حتی نمی‌تواند یک حسابرسی و یا ردیابی مالی از عملکرد قرارگاه داشته باشد! در چنین محیطی وقوع فساد چندان دور از انتظار نیست.»(+) و حفاظت اطلاعات سپاه نگران تضعیف روحیه شد و در پاسخ نوشت: «ذکر جمله (حتی اگر بخواهد،... نمی تواند) منجر به تضعیف حفاظت اطلاعات شده»(+) ...
.
آقای ابوذر و آقای سلمان! ما را و رییس جمهوری ما و ایمان نداشته همه ما را ببخشید.
.
.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر