۱۳۹۳ آذر ۲۹, شنبه

توهم برنده شدن به چه می‌ارزد؟

کارتون از آرس - کوبا


سقوط آزاد قیمت نفت ادامه دارد و به گمان بسیاری این عربستان است که از جمله برای تنبیه و آزار ایران و در مواجهه با احتمال توافق ایران و غرب بر سر فعالیت‌های هسته‌ای، بازار را به چنین روزی انداخته است. حالا مثل روز روشن است که حواس سعید حجاریان، یک سال و نیم قبل، از خیلی‌ها جمع‌تر بود؛ خبرنگار (روزنامه بهار) از او درباره اولویت‌های دولت تازه از راه رسیده روحانی پرسیده بود و او جواب داده بود: «معتقدم آقای روحانی در حوزه سیاست خارجی باید نخست به فکر کشورهای همسایه باشد. بعد از استقرار دولت و معرفی کابینه، گمان نمی‌کنم فرصت کافی برای برنامه‌ریزی سفر به نیویورک و شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل وجود داشته باشد. بنابراین بهتر آن است که ایشان به جای سفر به آمریکا، به عربستان سعودی سفر کرده و با مقامات آن کشور دیدار داشته باشد.»(+) او به درستی عمق اثر سو تعارض ایران و عربستان را تشخیص داده بود البته بعید است سعید حجاریان نداند که «سیاست خارجی»، همیشه جنسی عاریتی در دست دولت است و دولت نهایتا یک تدارکاتچی در این حوزه. دیگران این را می‌دانند و بی‌تعارف‌تر هم هستند؛ اندکی بعدتر، مسئول سیاست خارجی شورای مشورتی عربستان، تفاوت روحانی و احمدی‌نژاد را در حد تفاوت پپسی و کوکاکولا دانست!(+)
.
تعارض منافع ایران و عربستان در سوریه و بحرین و مصر و عراق بسیار عمده است. صدا و سیمای جمهوری اسلامی، ائمه جمعه و روحانیان ارشد، فرماندهان سپاه و روزنامه‌های تهران به راحتی از آرزوهای خود برای براندازی دولت هوادار عربستان در بحرین سخن می‌گویند، به خاطر حکم اعدام برای یک روحانی شیعه در عربستان، نظام حاکم بر این کشور را تهدید به ناامنی می‌کنند، حضور نظامی ایران را در عراق و لبنان (دو کشور عربی)، مدام به رخ می‌کشند و برای «بیداری اسلامی» در کشور "برادر و دوست" (سوریه) حساب مخصوص دیگری باز کرده‌اند . همان طور که ایرانی‌ها کمک‌های گشاده‌دستانه سعودی‌ها به صدام را از یاد نبرده‌اند، بی‌تردید آنها نیز از یاد نبرده‌اند که بنیانگذار جمهوری اسلامی بعد از کشتار حاجیان ایرانی در عربستان گفته بود: «اگر ما از مسئله قدس بگذريم، اگر ما از صدام بگذريم، اگر ما از همه كسانى كه به ما بدى كردند بگذريم، نمى‏توانيم از مسئله حجاز بگذريم. مسئله حجاز يك باب ديگرى است، غير  مسائل ديگر.»(+)
.
در آن سو، سه سال قبل، عربستان نشان داد اتهام آمریکا را علیه ایران برای ترور سفیر ریاض در واشنگتن باور کرده است. سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان، ایران را متهم کرد که برای تسلیم مخالفان سیاسی خود به استفاده از خشونت متوسل شده‌. همین مهرماه امسال بود که وی با اشغالگر خواندن ایران، خواستار خروج نیروهای ایران از سوریه شد تا ـ به گفته وی ـ به این ترتیب به حل بحران در سوریه کمک شود.(+) سه ماه بعد از طرح اتهام تلاش ایران برای ترور سفیر عربستان در آمریکا و در حالی‌ که ایران تهدید به بستن تنگه هرمز را مدام تکرار می‌کرد، یعنی دی ماه سال 90، در حالی که فشار تحریم‌ها رو به رشد بود، وزیر نفت عربستان گفت: «برای جبران نفت ایران، کافی است شیرفلکه‌ها را باز کنیم.»(+) سال ۲۰۰۹، منوچهر متکی وزیر امور خارجه وقت ایران به عربستان سفر کرد؛ چند روز بعدتر پادشاه عربستان به یک مقام  دولت آمریکا گفت: «من به وزیر امور خارجه ایران گفتم که شما فارس‌ها اجازه دخالت در امور اعراب را ندارید.» با افشای اسناد ویکی‌لیکس نیز اظهارنظر دیگری از پادشاه عربستان درباره ایران فاش شد. بر اساس این اسناد، ملک عبدالله به مشاور ضد تروریسم دولت آمریکا گفته بوده: «هدف ایران، مشکل‌آفرینی است. شکی نیست که چیزهای مشکوکی درباره آنها وجود دارد. خدا ما را از شر آنها محافظت کند.»(+) آیا سیاستمداران به انتظار حفاظت خدا از شر دیگران می‌مانند و دست روی دست می‌گذارند؟
.
اینها نشانه‌های آشکار دشمنی‌ است؛ به همه اینها قدرت فرماندهی عربستان ثروتمند را بر کشورهای عربی دیگر به خصوص در خلیج فارس اضافه کنید. روزنامه نیویورک‌تایمز که بهمن ماه سال 90 گزارش داده بود غرب نسبت به توانایی عربستان در افزایش تولید و جبران کمبود نفت ایران در بازارهای جهانی کاملا تردید دارد(+)، حالا نوشته: «برخی از تحلیلگران معتقدند که بازی سیاسی عربستان در این زمینه پیشتر نیز مشاهده شده بود ... آنها به اتفاقات سال ۱۹۸۶ میلادی اشاره می کنند. در آن زمان قیمت نفت از ۳۰ دلار به حدود ۸ دلار کاهش پیدا کرد.»(+)
.
ایران شمار زائران کربلا را به رخ می‌کشد و عربستان تولید نفت ارزان‌اش را که پنج برابر ایران است. در این میانه معلوم نیست نهایتا کدام یک برنده و کدام یک بازنده است (اصلا برنده‌ای خواهد بود؟ توهم برنده شدن به چه می‌ارزد؟)؛ اما یک چیز قطعی است؛ این که «دنیای مسلمانان و اسلام» دشمنی بهتر از خود برای خود سراغ ندارد؛ پشته‌ها از کشته‌ها را در عراق و سوریه و پاکستان و افغانستان و زندان‌های بحرین و عربستان و مصر را مرور کنید؛ به همین روشنی، با همه تلخی!
.
.
.
پ.ن: البته ایران تنها متضرر این روزهای بازار نفت نیست و عربستان هم تنها مقصر(+)، نکته دشمنی هر روز بی‌پرده‌تر ایران و عربستان است که ویرانی آن مرزهای دو کشور را درنوردیده است.
.
.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر