۱۳۹۲ بهمن ۲۴, پنجشنبه

47 سال تمام

امروز، بیست و چهارم بهمن، سالروز درگذشت فروغ فرخزاد است. 47 سال قبل در روزی چنین، فروغ 32 ساله در اثر یک سانحه رانندگی در تهران درگذشت. 
.
این اواخر دو عکس از او دیده‌ام که قبلا ندیده بودم؛ عکسی که مجله چلچراغ در شماره پنج بهمن ماه جاری چاپ‌اش کرده؛ فروغ برگ پوش است و لبخند بر لب دارد ... دستی روی بازوی راست اوست؛ انگار که عکس دستکاری ‌شده‌!  
.


.
فرزند خوانده‌ فروغ هم اخیرا عکسی منتشر کرده، از نوروز سال 43. نگاه و چشم‌های فروغ، مرکز ثقل این عکس پربهاست.
حسین منصوری داستان عکس را چنین نوشته:
.

.
پس از درگذشت خواهر فروغ، زنده یاد گلوریا فرخزاد، تنها فرزند او، یودیت عزیزم، از مونیخ به تهران رفت و پس از بازگشت یک کیسۀ پلاستیکی را به دستم داد. محتوای کیسه را خالی کردم و وقتی می‌خواستم مچاله‌اش کنم احساس کردم هنوز چیزی در کیسه قرار دارد. سر کیسه را دوباره باز کردم، چند اسلاید ته کیسه قرار داشتند. اسلایدها را جلوی نور گرفتم. هیچ چیز دیده نمی‌شد، همه‌شان سیاه بودند. به گمان این که اسلایدها نور دیده‌اند و خراب شده‌اند دوباره آنها را در کیسه قرار دادم. چند روز بعد می‌خواستم کیسه را به همراه کاغذهای باطله بیرون ببرم و دور بریزم. در آخرین لحظه دوباره یاد اسلایدها افتادم. این بار آنها را جلوی نور قوی‌تر گرفتم. تغییری ندیدم. همه‌شان سیاه بودند. فقط در یکی از اسلایدها یک رنگ آبی خفیف سوسو می‌زد. نمی‌دانم چرا از دیدن این رنگ آبی دلم لرزید. چیزی در اعماق زیرزمین‌های سیاه حافظه‌ام مرا مخاطب قرار داد بی‌آنکه من بتوانم حرفش را بفهمم. سخت کنجکاو شدم. اسلایدها را به عکاسخانه بردم. ظاهر شدند.(+)
.
.
این مصاحبه حسین منصوری، فرزندخوانده فروغ، را از دست ندهید: اینجا +
.
.
 یادش به خیر. روح‌اش شاد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر