۱۳۹۲ بهمن ۲۳, چهارشنبه

چهارپاره – 131 / اکثر ایرانی‌ها داخل کشور زندگی می‌کنند

عکس: صفحه اول روزنامه شرق / امروز
. (1)
دیروز انقلاب 35 ساله شد؛ به مبارکی و سلامتی. 
.
دیشب سیمای جمهوری اسلامی ایران، بخش‌های مختلف اختتامیه جشنواره فیلم فجر را، که توسط بخش دیگری از خود نظام تدارک دیده شده بود، سانسور و بارها پخش مستقیم آن را قطع کرد؛ از جمله وقتی که جمال ساداتیان٬ تهیه کننده فیلم «آذر٬ شهدخت٬ پرویز و دیگران» برای دریافت یکی از دو سیمرغ بلورین بهترین فیلم روی سن رفت و گفت: «امیدوارم به جایی برسیم که همه سلیقه‌ها را بتوانیم تحمل کنیم».
.
یک استاد دانشگاه توییت کرده بود: «سانسور در صداوسیما دیگر قباحتی محسوب نمی‌شود و مثل روز آشکار است. ایدئولوژی‌های خسته زحمت بزک ظاهری را هم به خود نمی‌دهند.»(+)
.
(2)
راهپیمایی مرجع مطالعه رفتار نظام است و نه لزوماٌ مردم. این به معنی آن نیست که مردمانی با اعتقاد خود، بی‌چشمداشت پاداشی، راهی راهپیمایی نمی‎‌شوند؛ کسی غیر از این فکر کند به گوناگونی عقاید مردم بی‌احترامی کرده. نکته اما این است مردمی که در راهپیمایی شرکت نمی‌کنند، جایی دیده نمی‌شوند؛ جایی در کف خیابانها و جلوی دوربین‌ها. گفته می شود ایران 75 میلیون نفر جمعیت دارد که اکثرا داخل کشور زندگی می‌کنند.
.
(3)
وبسایت تا این لحظه فیلتر نشده‌ی «الف» پریروز نوشت که جمله «حفظ نظام از اوجب واجبات است» در صحیفه بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی وجود ندارد و افزود: «اگر کسی تمام ۲۱ جلد صحیفه امام را جستجو کند، تنها در یک مورد به واژه اوجب بر می‌خورد و آن هم در این جمله است که امام فرموده‌اند: «اهتمام به امور مسلمین از اوْجَبِ واجبات است.» البته حضرت امام در باره حفظ نظام، مطالب مهم و بلندی دارند؛ از جمله اینکه فرموده‌اند: «حفظ نظام جمهورى اسلامى... از اهمّ واجبات عقلى و شرعى است.»(+). الف بعد نوشته بود: «گاهی بیان غیردقیق سخنان امام، زمینه‌ساز تحریفات معنوی شده و دستاویز و مستمسکی گردیده است برای مخالفان و بدخواهان آن راحل عظیم الشأن که آنان از مطالب تحریف شده، برای زیر سؤال بردن و تخریب شخصیت والا و عرفانی ایشان بهره‌برداری کرده‌اند. از این طیف اشخاص، محسن کدیور و اکبر گنجی هستند که با استناد به سخن معروف: «حفظ نظام از اوجب واجبات است»، تحلیل‌های باطل و سستی را ارائه کرده و آن را به کمک رسانه‌های دشمن و مخالفان نظام، در سطح گسترده‌ای نشر داده‌اند. البته محسن کدیور حتی همان سخن تحریف شده را باز هم تحریف کرده و کلمه «از» را از آن حذف می‌کند و می نویسد: «مرحوم (امام) خمینی حفظ نظام را اوجب واجبات می دانست...» او سپس از این جمله نتیجه می‌گیرد که حضرت امام، حفظ نظام را نه واجب مقدمی بلکه واجب نفسی می دانست.»
.
مقام رهبری اما در سخنرانی سالگرد درگذشت امام خمینی در سال 89 گفته بود: «امام حراست و صيانت از جمهورى اسلامى را اوجب واجبات ميدانست. اوجب واجبات، نه «از» اوجب واجبات.»
.
در این باره مطلبی در صفحه گوگل‌پلاس خودم نوشتم (اینجا +). جدّاٌ سئوال برایم پیش آمده. جمله مذکور جمله بسیار مهمی است و این اواخر محل اظهار نظر و تعبیر بسیاری بوده. آیا منبع جمله زیر سئوال رفته است؟ 
کامنتها را زیر همان لینک گوگل پلاس ببینید. 
.
(4)
روحانی در سخنرانی خود در راهپیمایی 22 بهمن در تهران، بدون اسم بردن از بابک زنجانی، پرسیده: «چه کسانی اجازه دادند یک فرد 9 هزار میلیارد تومان پول این ملت را ببرد؟»(+)
.
احمدی‌نژاد، و  قطعا بسیاری از اعضای دستگاه‌های نظارتی، دیروز در راهپیمایی شرکت کرده بودند.
.
.
درباره پاره سوم در وبلاگ ایمایان(+)
.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر