۱۳۹۱ آبان ۴, پنجشنبه

نمک متعفن

قانون بودجه در دست

در بند 9 گزارش تفریغ بودجه (+) سال 1389 که دیروز (سوم آبان 91) منتشر شد، آمده:
.
مبلغی بیش از 12.2 میلیارد دلار از مبالغ قابل واریز به حساب ذخیره ارزی از محل درآمدهای نفت خام به حساب ذخیره ارزی واریز نشده ... معادل ریالی مبلغ مذکور به حساب درآمد عمومی کشور واریز شده  ... واریز مبلغ مزبور به حساب درآمد عمومی مغایر قانون بوده ... و از جمله موجب عدم پرداخت تعهدات قطعی حساب ذخیره ارزی شده ... با این اقدام دولت همچنین کسری بودجه خود را بدون ارائه لایحه اصلاح قانون بودجه به مجلس شورای اسلامی جبران کرده است (با تلخیص و اندکی تغییر؛ متن کامل گزارش را اینجا(+) بخوانید).
.
.
نکات و پرسش‌ها:
.
  1. دولت معادل ریالی درآمد دلاری را به حسابی غیرقانونی واریز کرده! این وسط البته اینکه دلار نفتی را به چه قیمت فروخته و مابه التفاوت آن کجاست هم خود مسئله قابل توجه دیگری است
  2. دولت رأسا، از محلی غیرقانونی، به طور غیر قانونی، کسر بودجه خود را جبران کرده؛ کی؟ دو سال قبل؛ که هنوز اوضاع اقتصادی این همه وخیم‌تر نشده بود. از همین رو تصور می‌کنید گزارش تفریغ بودجه سال 90 و 91، که دو و سه سال بعد لااقل منتشر می‌شود، چه اندازه متعفن باشد؟ آیا هم اینک راهکاری برای توقف این روند ویرانگر وجود ندارد؟
  3. «اختلاس» را چنین تعریف کرده‌اند: «اختلاس به برداشت غیر قانونی اموال دولتی و یا غیردولتی که توسط کارمندان و کارکنان دولت و یا وابسته به دولت انجام می‌گیرد، گفته می‌شود. اختلاس گونه‌ای از کلاهبرداری محسوب می‌شود که بیشتر به صورت برنامه‌ریزی شده، منظم و پنهان و بدون رضایت و آگاهی دیگران انجام می‌پذیرد.»
    سئوال: وقتی نمک بگندد، چه می‌شود؟ چه می‌کنند؟

.
.

۳ نظر:

  1. سازمان برنامه وبودجه در مملکت تعطیل میشه خب این عواقب را داره دیگه!!!!!

    پاسخحذف
  2. با سلام
    آقای معینی عزیز سلام
    ظاهرا مشکلی پیش آمده که وقتی مطلب تاره ای می نویسید ،در لیست وبلاگ ها به روز نمی شود. اول فکر کردم مشکل از طرف من است بعد دیدم در وبلاگ خودتان هم همین اتفاق افتاده و راز سر به مهر روی پست آرمیتا ثابت مانده است. دخترک گل ما را ببوسید و به خانوم سلام مخصوص برسانید.
    روزتان بخیر و ایام به کامتان باد.

    پاسخحذف
  3. سلام
    بله متوجه شدم؛ چنین مشکلی چند وقت پیش برای وبلاگ آرمان امیری عزیز هم پیش اومده بود؛ بعد یهویی درست شد و لینک های انبار شده آزاد گشت :)
    .
    و بابت لطف تان ممنون. شما هم خیلی سلام برسانید :)

    پاسخحذف