۱۳۹۰ خرداد ۲۵, چهارشنبه

چهارپاره - 28


حزب اسلامگرای اردوغان برای بار سوم برنده انتخابات پارلمانی ترکیه شد. پیروزی اسلامگراها در چارچوب یک نظام لاییک است که لذت دارد، "پیام" دارد، "معنی" می دهد اصلا؛ ... و گرنه انتخاب یک کیلو گلابی از بین یک کیلو و پنجاه گرم گلابی که هنر نیست! پز ندارد. دارد؟
.
*
یکی از دوستان ِ جوان ِ دانشجو در تهران، این خاطره – واقعی - رو از یکشنبه ی این هفته، روی صفحه فیس بوکش نوشته بود (ناچار یک جمله از متن رو سانسور کردم): "امروز 22 خرداد است و من امتحان اندیشه سیاسی امام داشتم. تو اتوبوس نشسته بودم و داشتم کتاب اندیشه ی امام رو می خوندم. یه پیرمرد رو به روی  من نشست. وقتی چشمش به  کتاب افتاد، فکر کرد منم جزو (...)، (تاثیر فضای سنگین امنیتی خیابونا رو هم  به دلایل استدلال کردن پیرمرده اضافه کنید!) داشت با نگاهش منو میخورد! نگاهاش از صد تا فحش چارواداری هم بدتر بود. سنگینی نگاهش باعث شد تو مدت بیست دقیقه ای که کنار هم بودیم حتی یه کلمه از درس رو نفهمیدم. وقتی می خواست بره بهم گفت: "پسر جون! این کارا آخر عاقبت نداره!"".
.
*

یک روزنامه در بندرعباس از چند ماه قبل ابتکار خوبی به خرج داده و هر از چند گاهی ویژه نامه ای منتشر می کنه به اسم "مجلس و مردم". البته از همون اول هم نمی شد انتظار داشت که این روزنامه در این ویژه نامه نگاه نقّادانه جدیی به عملکرد نمایندگان داشته باشه. اما اوضاع بدتر از اون چیزی شده که پیش بینی می شد و  حالا این ویژه نامه، عملا در آستانه انتخابات تبدیل به بروشور تبلیغاتی نماینده ها. احتمالا تحت فشار هستن تا از همه نماینده ها در طول هفته عکس و خبر و شمایلی چاپ کنن. فارغ از این که این ابتکار خوب، چنین با امان دادن به نمایندگان از شرّ "نقدهای کارشناسانه" مخدوش شده، بعضی وقت ها احیانا برای حفظ تعادل در روی آنتن فرستادن عکس نمایندگان، تصاویر جالبی ازشون چاپ می شه. نمونش چاپ دو عکس از دو نماینده هرمزگان در جلسه دیدار با رهبری به قرار فوق؛ یکی نیم خیز شده، یکی هم در دور دست یک عکس!  همون طور که ملاحظه می کنید حضور این دو نماینده خیلی موثر بوده و احتمال منتفی شدن انتشار خبر این دیدار به علت اهمال عکاس در پیدا کردن سه نماینده دیگر هرمزگان در این نشست، خیلی بالا بوده که به خیر گذشته؛ ظاهرا او سه تای دیگه رضایت دادن!
.
*
تا حالا هر چی عکس از خورشید گرفته بودم مال "غروب" بود. امروز اولین عکسا رو از طلوع گرفتم. جزر بود و آب دریا خیلی عقب رفته بود؛ این تو بعضی عکسا معلومه ... همه عکس ها مال حدود نیم ساعت اول بعد از طلوعه. حالا خورشید این همه بالاست، تقصیر من که نیست! ... روی عکسا کلیک کنید، در اندازه بزرگتر می بینید ...





**


پایه های بتنی و فرسوده یک اسکله ای که نیست.
 *


جت اسکی بامدادی ... کیفی دارد!
*


ستاره دریایی. از این نوک پرش تا نوک آن یکی پرش، شاید چیزی حدود هفت سانتیمتر بود
*
.
.
.

۶ نظر:

  1. علی در فیس بوک نوشته:

    "امیدوارم یک دوربین خوب slr بخری"

    پاسخحذف
  2. علی جان من به عکاسی وارد نیستم . این دوربینم نمی شناسم

    پاسخحذف
  3. علی دوباره در فیس بوک نوشته:

    "دو نوع عکاسی مرسوم داریم دیجیتال و اس ال آر این عکس ها دیجیتال به نظر میرسه"

    پاسخحذف
  4. علی در فیس بوک:

    "ولی خودمونیم عکس های خوب زیاد پیدا میکنی(باریک)"

    پاسخحذف
  5. آره علی جان ... اینا دیجیتاله ... و ممنون ... اگه منظورت عکساییه که خودم گرفتم، توی بندر واقعا منظره های کم نظیر زیاده، یعنی نظیرش کمتر برای غیر بندریا دیده شده ... اگه سایر عکساست که ما مخلص شماییم؛ فقط عکس زیاد می بینم این ور و اون ور

    پاسخحذف
  6. محمد در فیس بوک نوشته:

    "و همين حزب همراه با اردوغان الان محبوب ترين نماد و چهره تو خاورميانه ست و مثل بعضي براي كسب منافع يا محبوبيت شعار محو اسرائيل نداده ، بلكه عاقلانه ، هم تونسته دل ملتش و اكثر مردم منطقه رو بدست بياره ، هم روابط بين الملليشو حفظ كنه و هم به عنوان يه قدرت اسم كشورشو نه تنها تو منطقه تو جهان مطرح كنه"

    پاسخحذف