۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۸, شنبه

و آن گاه ناگهان: بدحجابی


اگر تا پیش از خطبه های نماز جمعه دیروز تهران "نمی شد" به راحتی حساسیت "ناگهانی" و یکی دو هفته اخیر ائمه جمعه به حجاب و القای نگرانی به بخش سنتی جامعه را به وقایع بعد از انتخابات ربط داد، ولی دیروز وقتی سید احمد خاتمی از تریبون سیاسی ترین نماز جمعه کشور در تهران گفت که "آنان که فتنه را از بین بردند در برابر بدحجابی هم می ایستند"، خیلی ها جنس نگرانی های اخیر از وضعیت حجاب را با جنس سال های قبل که با نزدیک شدن فصل گرما و سبک تر شدن پوشش بانوان خودش را بروز می داد و دوباره از یادها می رفت، جدا کردند.
تسری دادن فضای بسته "سیاسی" و "فرهنگی" کشور به فضای "اجتماعی" کشور، به خصوص با هدف قرار دادن طبقه متوسط و مدرن تر با بهانه قرار دادن یک ارزش دینی، شاید که ترفندی باشد برای دور کردن ذهن جامعه از وضعیت "اقتصادی" کشور که در شرف دریافت شوک های داخلی و خارجی است، اما چه بسا انتقامی باشد از حضور موثر این قشر از جامعه در جنبش سبز از یک سو و دور نگاه داشتن قشر سنتی جامعه از جنبش سبز در دیگر سو و گرنه چه نیازی به گره زدن "فتنه" و "حجاب"؟!
*
پ.ن: لینک های مرتبط (+) و (++)
پ.ن2: "... اين روزها كه بحران قدرت در كشور پيش آمده و صاحبان رسمي قدرت احساس مي‌كنند لازم است قدرت‌نمايي كرده و به مردم يادآوري كنند كه شلاق دست كيست، حجاب اجباري بهترين عرصه براي مانور قدرت است چون به راحتي مي‌شود بازيگران هر چهار نظام فوق - مردسالاري ايراني، محافظه‌كاري سياسي، بنيادگرايي اسلامي و استبداد ايدئولوژيك - را براي اجراي آن بسيج كرد. حسن ديگر اين مانور قدرت آن است كه خيلي خوب ديده مي‌شود و پيام خيلي سريع به مخاطب مي‌رسد چون اولا مساله عموميت دارد (زنان نيمي از جمعيت كشورهستند) ثانيا سيگنال‌هاي آن ساده و عامه‌فهم است ثالثا بيشترين سطح خودسانسوري در رسانه‌هاي غيررسمي درباره آن وجود دارد ... ". متن کامل (+)؛ به قلم نیما نامداری

۱۲ نظر:

  1. سلام
    اولا اگه حجاب زن مشکلساز میشد که اینجا هرروز باید میلرزید، تازه این آقایان تریبون به دست اگه راست میگن برن زاهد شن تا چشمشون به نامحرم نیفته، نه اینکه بخاطر آزادی در چشم-چرونی جمعیت عظیمی رو بکنن زیر چادر، به نظرم اینجوری هزینه های سبد خانوار هم میاد پایینتر..! چون نگاه نکردن بی هزینه است، اما نگاه کردن دو هزینه دارد:1-گناه ;) 2-چادر
    دوما من بارها گفتم که طرح امنیت اجتماعی و عفاف-حجاب توهین به مردهاست، چون به من خانم عملا میگن که مردهای هموطنم با دیدن یک تار موی من هم قابلیت آشفته شدن دارند!!!!! و متاسفانه من نشنیدم مردی از طرح حجاب شاکی باشه.
    فاطمه

    پاسخحذف
  2. سوما یادم رفت...
    سوما اینکه تنها چیزی که دولت میتونه بهش تکیه کنه و در ظاهر بگه که ما اسلامی هستیم، حجاب خانمهاست وگرنه همه کارهای غیراسلامی دست خود دولته.. میگین نه! یه مثال بارزش بانکداریشوونه، وام که بگیری و سودی که همراه اصل پس باید بدی!! میفهمی که به اندازه همه عمرت بدهکار شدی، تو اسلام رباخواری حرامه....

    پاسخحذف
  3. هومن/بندرعباس
    برای ما که هنوز آلزایمر فوق حاد پرندگان نگرفته ایم و حافظه تاریخی امان به تاریخ نپیوسته است این سریال تکراری شده.
    هرسال یکماهی مانده به مناسبت 14خرداداین نمایشنامه شروع می شود تا ظاهر کشور برای آن ایام خاص غمبار شود و خدای نکرده کسی با مینی ژوپ در ملاءعام ظاهر نشود بعدهم که مراسم تمام شدنیروی انتظامی را به خیر و دختران سرزمینمان به سلامت.
    آخر فکرش را بکنید اگر در همان ایام یکی از همین شبکه های ضاله خارجی !بیاید مستندی از تهران در 14خردادحوالی دربند و در غبر بند تهیه کندچه اتفاقی رخ می دهد؟...

    پاسخحذف
  4. اگر یک سری اتفاقات را کنار هم بگذاریم در خوشبینانه ترین حالت هم نمی توان به سریالی نبودن آنها شک نکرد. یک هفته داد و بیداد که از بس فساد هست زلزله در راه است. هفته بعد باز هم یک شوی سازمان دهی شده در سرتاسر ایران برای تکلیف کردن مبارزه با بدحجابی در کشور. مگر همین آقا در مقابل چشمان هزاران نفر نگفت که ما چه کار به لباس پوشیدن جوان ها داریم . مگر مشکل ما . ... .

    پاسخحذف
  5. حجاب چهره جان می‌شود غبار تنم خوشا دمی که از آن چهره پرده برفکنم
    چنین قفس نه سزای چو من خوش الحانیست روم به گلشن رضوان که مرغ آن چمنم
    ================================
    من یک زن ایرانی هستم. یک انسان آزاد دارای عقل و شعور و فهم و منطق. دوست دارم پوشش و حجابم را خودم تعیین کنم و به هیچ انسان دیگری اجازهء دخالت در شخصی ترین امور روزمره ام را نمیدهم.
    www.antieslaam.blogspot.com

    پاسخحذف
  6. سلام
    ببخشید میشه یک دعوت نامه ی بالاترین برای من بفرستید اگه بفرستی ممنون می شم
    myfclubs@gmail.com

    پاسخحذف
  7. ناشناس عزیز! سیستم ارسال دعوت نامه بالاترین برای من فعال نیست

    پاسخحذف
  8. همانطور كه گفتي اين حجاب براي چنگ و دندان نشان دادن به مردم است و از طرف ديگر منحرف كردن ذهن جامعه. اما اشتباه پشت اشتباه مرتكب مي شوند. چرا كه مردم را جري تر مي كنند. علاوه براين اين سئوال برايم وجود دارد كه 1- آيا پيامبر هم با حجاب به همين صورت چكشي رفتار مي كرد؟!
    2- اينهمه مشكلات بسيار بزرگتر در كشور وجو دارد (فقر -تحريم -تورم -بيكاري و...) آنوقت چطور فقط به حجاب گير مي دهند؟
    در هر صورت اين نيز بگذرد چون نيزهاي ديگر

    پاسخحذف
  9. آقای معینی من نیز مثل شما برایم حضور "این قشر از جامعه" در حوادث بعد از انتخابات ملموس بود. ولی نتوانستم مثل شما حضور سایر اقشار را فراموش کنم. عکسهای حوادث پس از انتخابات را مرور کنید. خواهید دید. اگر مشتری صدا و سیما بودید شاید گمان میکردم تحت القایات قرار گرفته اید که همیشه مخالفان را سیگار به دست، بد حجاب و خارج از اسلام نشان می دهند. چهره سر شناس مذهبی هم کم نیست بینشان.

    پاسخحذف
  10. دارن مرحله به مرحله پیش میرن
    هفته ی اول شخص دوم ممکلکت شروع میکنه به ربط دادن زلزله به حجاب و فساد و...
    هفته ی دوم نیروی انتظامی میگه طرح آماده است و به زودی شروع میشه
    هفته ی سوم امام جمعه ها همگی به طور اتفاقی یاد این میفتن که درباره ی حجاب و ارشاد صحبت کنند
    الانم که هفته ی چهارم باشه تجمع برگزار کردن(امروز زنجان)
    احتمالا این دفعه خیلی تند تر از قبل میخوان برخورد کنند

    پاسخحذف
  11. برای ناشناس که نوشته: "...نتوانستم مثل شما حضور سایر اقشار را فراموش کنم ..." ... به گمانم یک سوتفاهم پیش آمده، من منظورم مطلقا نادیده گرفتن حضور سایر اقشار نبوده، توجه من به این نکته بود که طیفی که حاکمیت گمان می کرد خودش را با مظاهر پیش پا افتاده مدرنیته، مثلا آزادی در پوشش، مشغول کرده و با حکومت کاری ندارد؛ سال گذشته انرژی خود را نشان داد؛ انرژیی که شاید نظام معتقد بود کلا به فنا رفته؛ حالا شاید هنگامه انتقام و جبران این گمان خطا بوده باشد

    پاسخحذف
  12. محمد آقا، متاسفانه حق با شماست!!!

    پاسخحذف