۱۳۸۸ دی ۲۲, سه‌شنبه

اوضاع "انسانی" نیست


برای اظهار نظر درباره ترور دکتر مسعود علی محمدی، استاد فیزیک دانشگاه تهران، خیلی زود است اما ساعاتی پس از انتشار خبر، عجله جریان های سیاسی، به خصوص در جبهه حامیان دولت، در منسوب کردن مقتول به جبهه خود، واقعا مایه حیرت و البته نگرانی است. استفاده از الفاظی چون استاد ولایی، متعهد، انقلابی و اندیشمند (!) هسته ای و صدور بیانیه های "فوری" در محکومیت ترور وی توسط بسیج و در سایه آن القای خشونت ورزی معترضان و ربط دادن بی محابای این حادثه تروریستی به جبهه رقیب سیاسی، همچنین فرصت جویی ناب در بیرون کشیدن این نتیجه که "این ترور نشان از پختگی علمی دانشمندان ما و ضعف دشمن دارد" و از این سو، یادآوری وجود نام وی در لیست اساتید حامی میرحسین، بدون توجه به این که در این معرکه آن چه دارد تبدیل به عادت می شود شنیدن خبر "مرگ سیاسی" و خبر مرگ یک "انسان" است، نشان می دهد که اوضاع سیاسی و اجتماعی کشور اصلا "عادی" و "انسانی" نیست.
چنین موضع گیری های عجولانه ای، حتی دستگاه های مسوول در رسیدگی به پرونده را هم که ابایی از دخالت دادن ملاحظات سیاسی در کارشان ندارند، بیش از پیش به ورطه مصلحت اندیشی می کشاند و در این کارزار "حق" اولین قربانی است.

*


کاریکاتور: Vladimir Kazanevsky/ Ukraine

۶ نظر:

  1. شیوع ترورهای سیاسی شروع یه دوره‌ی جدیده. موضوع دیگه این نیست که مقتول اندیشمند ولایی بوده یا یه قول دوستی پساولایی.موضوع اینه که همون چیزی شروع شد که به شدت ازش وحشت داشتم...
    عدم توان حکومت برای ایجاد ثبات و امنیت.

    پاسخحذف
  2. منتظر بودم یادداشتتونو درباره‌ی مناظره‌ی امشب بخونم

    پاسخحذف
  3. موثق عزیز! من مناظره دیشب رو ندیدم

    پاسخحذف
  4. آن چيز كه من را در اين اوضاع و احوال خيلي ناراحت مي‌كنه اينه كه خودم هم كم كم دارم رويدادها را نه بر حسب انسانيت و آن آرمان ها كه اولش در جنبش دنبالش بودم بلكه بر حسب اين وري و آن وري بودن حس مي كنم و بر حسب اين جبهه‌بندي ها و فاصله موضع‌گيري مي‌كنم. بايد مراقب باشيم خيلي بايد مراقب باشيم! راستي نوشته‌ي شما را به عنوان نوشته‌ي مرتب به نوشته ي خودم اضافه كردم. سپاس

    پاسخحذف
  5. من تا حالا فکر می کردم که شما هم سن ما و مجردی. جالب بود. خدا برات نگهش داره و همجنین شما رو واسه اون.
    در کل از معدودمتاهل هایی هستی که هنوز شاداب و جوان فکر میکنه.
    موفق باشی
    به امید آیمده روشن.

    پاسخحذف