۱۳۸۹ اردیبهشت ۲۲, چهارشنبه

وا نبسته !

خودم پیش بینی کرده بودم که انتشار پست "یک فاجعه به نام بخش فارسی صدای آمریکا" بازتاب وسیعی در وبلاگستان خواهد داشت. لحن تند انتقادی من در این نوشته و ردیف کردن پشت سر هم "برخی" اتفاقات رخ داده در این رسانه که به راحتی می تواند حیثیت یک مجموعه را بر باد دهد و گویا مدیریت صدای آمریکا "بی خیال" آن ها شده، به خصوص در فضای سیاسی حاضر که رسانه های برون مرزی با اقبال بیشتری نسبت به سال های قبل تر مواجه شده اند، نمی توانست جلب نظر نکند به خصوص که "راز سر به مُهر" با سابقه هفت بار فیلتر شدن در کمتر از هشت ماه، به عنوان یک وبلاگ "منتقد" شناخته شده.
این لینک را در بالاترین به اشتراک گذاشتم ولی به دلیل فضای حاکم بر رفتار برخی کاربران، در کمتر از یک ساعت به دلیل دریافت یازده رأی "منفی"، به صورت خودکار حذف شد! کاربرانی که به این لینک منفی داده بودند، آن را توهین آمیز دانسته بودند بدون هیچ توضیحی که کجای نوشته که مبتی بر اتفاقات "واقعی" است، توهین آمیز بوده؛ تنها یکی از کاربران با نام مستعار "جرمنی" استفاده از لفظ "رقصنده" برای کارشناس صدای آمریکا را توهین آمیز دانسته بود! این کاربر و برخی دیگر که باعث حذف این لینک در بالاترین شدند از جمله افرادی هستند که خود به راحتی به مخالفان خود "دشنام" می دهند. اما نکته جالب این بود که این پست روز دوشنبه گذشته یکی از پرلایک ترین (دوست داشتنی ترین) لینک ها در گوگل ریدر شد (+) با بیش از صد امتیاز مثبت و بیش از نود بار شِیر شد (+)! هم در زیر پست اصلی، هم در گوگل ریدر و هم در فیس بوک و عمدتا در تایید نوشته من، مراجعه کنندگان کامنت هایی گذاشتند. دیروز یک کاربر دیگر در بالاترین این نوشته را به اشتراک گذاشت اما رای مثبت کافی برای "داغ" شدن به دست نیاورد هر چند که حذف هم نشد (+). همزمان لینک نوشته را به خود بخش فارسی رادیو آمریکا ایمیل کردم تا در جریان باشند ... اما اتفاق "جالب"، دیروز رخ داده که من امروز از آن خبر دار شدم و آن نقل پست مذکور در ستون خبرهای ویژه روزنامه کیهان بوده (+). کیهان از من در این خبر به عنوان "محمد م. از عناصر وابسته به اپوزیسیون جمهوری اسلامی" نام برده و به دنبال آن در بسیاری از سایت های همسو با روزنامه کیهان عین نوشته کیهان تکرار شده! (+)
در این جا لازم است دو نکته را بازگو کنم؛ اول آن که بزرگترین عیب من به عنوان یک علاقمند مسائل سیاسی، ظاهرا به بزرگترین حسن من تبدیل شده و آن این که من وارد هیچ کار تشکیلاتی نشده ام که به تبع آن وابستگی به جریانی داشته باشم. گاهی فکر می کنم دلیل اصلی این که دوازه سال توانسته ام نقادانه بنویسم این بوده که هیچ کس نتوانسته وابستگی مرا به جایی یا کسی ثابت کند! همیشه این اعتقاد را داشته ام که بین صادقانه نوشتن و وابستگی، آن هم وابستگی کورکورانه، تنافری ابدی وجود دارد و به همین دلیل در بهترین و بدترین حالت سعی کرده ام "خودم"باشم؛ از خدا هم همیشه قدرت "فرقان" خواسته ام و سیر بر مدار "اخلاق" را، هر چند مدعی نیستم همیشه در این راه سرفراز بوده ام. چه در دوران نویسندگی در هفته نامه پیام زنجان و چه این جا همه هدف من این بوده که فراتر از دوست و دشمن داشتن کسی یا جریانی، "نقد" کنم ... در مورد این اقدام روزنامه کیهان هم من با حسن ظن، فرض را بر این می گیرم که برای آن که صدای آمریکا را بیشتر ضایع کند، و نه آن که خواسته باشد اتهامی ناوارد بر من وارد کند، حاضر شده این نمایش را اجرا کند که ""حتی" اپوزیسیون هم از صدای آمریکا راضی نیست"؛ کیهان سابقه تاسف باری در اجرای انواع نمایش های "نادرست" رسانه ای دارد
نکته دوم آن که چون "کیهان" از نوشته من خوشش آمده، دلیل نخواهد شد که من دوباره مطلبی ننویسم که کیهان از آن خوشش بیاید.
من دوباره بر درستی انتقادات قبلی ام از بخش فارسی صدای آمریکا صحه می گذارم و تاکید می کنم شأن یک رسانه فراتر از رفتارهای "فاجعه" بار ارکان و اجزای این رسانه است.

۲۴ نظر:

  1. خوبه ننشوته منافق جیره خوار و...!
    به هر حال آقای "محمد م. از عناصر وابسته به اپوزیسیون جمهوری اسلامی" دستت درد نکنه

    پاسخحذف
  2. عجبببببب!!
    تو وابسته بودي و نمي گفتي؟!!!





    شهرزاد

    پاسخحذف
  3. سلام مهندس .
    خوندم .
    خوب باشی .ا

    پاسخحذف
  4. "محمد. م" دقيقا" اين طور نوشتن اسامي ميتونه كار كيهان باشه و بس. آقاي معيني من صداقت و نقد بيطرفانه شما را مي ستايم. موفق باشيد.
    راستي چند وقته تعداد پستهاتون كمتر شده. دقت كردين؟!

    پاسخحذف
  5. تنها دلیلی که باعث شده در مدت این 3 سال خوانندهء "راز سر به مهر" باشم همین اخلاقت بوده
    اینکه به هیچ چیز و هیچکس رحم نمیکنی !

    پاسخحذف
  6. سلام.دست مریزاد آقای معینی . اولا شما را به خدا اگر اینبار فیلتر شدید روی همان وبلاگ فیلتر شده خبر فیلتر شدن و آدرس جدید را بنویسید تا امثال بنده که از طریق لینکهای بلوگر یا دنبال کننده گوگل با شما همراه هستیم سرگردان و بی خبر نمانیم. و ثانیا عدم وابستگی به خودی خود افتخار نیست و من البته به شما افتخار می کنم که به جریان حق وابسته هستید و آنها که به قولی جهت قبله شان را صدای آمریکا یا شبکه های مبتذل سیاسی ایرانی ماهواره مشخص می کنند آنها به هیچ چیزی وابسته نیستند. آنها به معنی واقعی کلمه مخالف اند. یعنی از هیچ چیزی در هیچ جایی راضی نیستند و الا تصور کنید سید ما ریس جمهور می شد اینها در کنار برادران بسیجی قرار می گرفتند و در صف مخالفان میر حسین. پاینده باشید برادر.

    پاسخحذف
  7. خوب برای معروف شدن و جلب توجه راه خوبی انتخاب کرده اید تبریک عرض میکنم . حکایت امثال شما بسان برادر حاتم طایی است که دوست داشت ادم معروفی بشود اما وقتی نتوانست نظر مردم را جلب کند و معروف شود به سرش زد تا در چاه مزمزم ادرار کند تا بدین شکل نظر مردم را جلب کند و معروف شود . اما باید توجه داشته باشید که این جلب توجه ها زیاد دوام نخواهد داشت . باید از الان به فکر ترفند های دیگری باشید
    .
    مهدوی

    پاسخحذف
  8. خدا قوت مثل همیشه. قطعاً ماباید نسبت به هم بی رحم باشیم تا خیری برای جامعه تولید شود. لذا من تعارف ومجامله با خواص اندیشه وازجمله ارباب رسانه راازبدترین آفات اصلاح نشدن امور می دانم. یا...هو

    پاسخحذف
  9. همیشه راست بودن یک حرف دلیلی بر گفتنش نیست
    بخصوص وقتی موضوع را با آب و تاب تعریف کنی که بشه خوراک کیهان

    پاسخحذف
  10. م.م خسته نباشی من هم خراب صداقت شما هستم.

    پاسخحذف
  11. برای مهدوی:
    برای معروف شدن و جلب توجه راه های بهتری هم هست. مثلا می توان رفت انگلیس، همان استعمار پیر را می گویم، از امکاناتشان استفاده کرد و درس خواند و بعد خود را وابسته به جریانی مثل مخالفان سلمان رشدی کرد، بعد هم آمد هزار و یک دودوزه بازی درآورد و بی مدرک دکتری هیات علمی شد و بعد هم در کمال صداقت مشتی آمار دروغ اعلام کرد و نهایتا وزیر شد و البته بسیار معروف. بجای ادرار کردن در چاه زمزم هم می توان مقاله ی تقلبی نوشت و یک شبه توی کل دنیای علم هم معروف شد.

    پاسخحذف
  12. حقیقت تلخ مهندس واقعیت نیز همینطور!!!!!!! و این واقعیت داره همه بایدقبول کنیم وانبسته ها ... وابسته ها ....غیر وابسته ها ها ها !!!میدونید حسن این نوشته های وزین اینجوری اینه که آدم حال میکنه تمام مطالب "راز سر به مهر "رو کیهانیامیخونن و دودی بلند میشه ها ها ها ...!!!!

    پاسخحذف
  13. يعني كيهان يك عنصر غير وابسته به اپوزيسيون جمهوري اسلامي ندارد كه برايش در مورد صداي آمريكا بنويسد و مجبور است دست به دامن وابسته ها شود؟؟؟
    به هر حال وابستگي اتان مبارك عنصر ساده غير تركيبي .

    پاسخحذف
  14. هیچ کس نتوانسته وابستگی مرا به جایی یا کسی ثابت کند!...

    دوست گرامی! برای کیهان اثبات این موضوع نیازی به دلیل و برهان ندارد، که اینها خودشان هم میبرند و هم میدوزند و ...
    شماهم خیلی مراقب خودت باش، چونکه در جمهوری اسلامی:اول میبرند بعد میشمرند!؟

    پاسخحذف
  15. آقاي معيني شماخودبهترميدانيدكه بالاترين برمبناي اعتبارافرادكارمي كند.كاربراني مثل جرمني باانرژي بالايي كه دارندنقش مهمي درشكل گيري فضاله ياعليه مطلبي دارندواكثرخوانندگان نظرات آنهاراصحيح مي پندارند.من بااين مسئله نمي توانم كناربياييم امافضاي بالاترين همين است .مي شودازبالاترين لذت بردووارداينگونه مباحث نشد.

    پاسخحذف
  16. آقای معینی ، اتفاقا من جزو کاربرانی هستم که نظر نسبتا مشابهی نسبت به صدای آمریکا دارم و کادر این شبکه رو به غیر از چند فرد معدود بسیار غیر حرفه‌ای میدونم. اشارت شما هم تا حدود زیادی درسته،یک بار به یاد میارم آقای "کنگرلو" پس از این همه سال زندگی‌ در واشنگتن حتا نمیتونست از روی یک متن ساده انگلیسی روخوانی کنه و بالاخره ۳ یا ۴ بار تپق زد و تا چند روز در فیسبوک اسباب خنده بود یا خانوم "الهام ستاکی" ( ایشون قبلان در تلوزیون شبخیز آهنگ های‌ درخواستی پخش میکرد) که دائم با چشم های‌ از حدقه در آمده به سختی اخبار میگه و به نظر من حتا در روخوانی فارسی هم مشکل داره و غیر از این در سیاست گذاری هم این شبکه مشکل داره ، اما با همه این تفاسیر شخصاً معتقدم در زمانیکه وضعیت صدا و سیمای ایران به این صورت هست و مردم عملا به جز صدای آمریکا و بی‌بی‌سی دسترسی‌ به شبکه خبری مناسب دیگری ندارند باید وجود صدای آمریکا رو هم غنیمتی بدونیم چون بسیاری از افراد نسل گذشته با دنیای اینترنت و کامپیوتر هیچ آشنایی ندارند و تنها از طریق تلویزیون اخبار رو میگیرند، بالاخره صدای آمریکا مردم رو از خبر اعدام ۵ کرد و اخبار جنبش سبز و ... آگاه میکنه و در مواری هم به مدد مفسران معقول و منطقی‌ به بالا رفتن آگاهی‌ مردم کمک میکنه.

    پاسخحذف
  17. چه عجب ! بالاخره یه پست هم اینوری نوشتی . منتظر بعدیش هستیم .

    پاسخحذف
  18. آقا جان اینا که گفتی همه یه طرف و اینکه اون پست صدای آمریکا عالی بود یه طرف دیگه..... چند روز پیش فکر میکردم چه خوب بود اگر نوشته های تا کنونت را در یک فایل وردی پی دی افی چیزی بذاری برای دانلودف آدم دوست داره آف لاین بشینه و بازم بخونه....

    اگر بتوانی
    لطف کرده ای
    ارادتمند

    پاسخحذف
  19. من به پست صدای آمریکا دیر رسیدم و نتونستم اونجا نظرمو بذارم.
    دقیقا باهاتون درمورد "فاجعه" موافقم.
    شخصا ترجیح میدم "کامران نجف زاده" رو روی اعصابم تحمل کنم تا اینکه مجبور باشم فرامرز اصلانی و گوگوش رو به عنوان مدرس مسائل سیاسی ببینم.
    در کل به نظرم بخش فارسی صدای آمریکا یه گاف اتمیه.
    گرچه بی انصافیه نگم گزارشای بهنام ناطقی اش رو خیلی دوست دارم.

    پاسخحذف
  20. حتي نديدن بي بي سي هم عاملي نشد كه ما اين شبكه رو براي ديدن انتخاب كنيم.
    اونجا كه نوشتين كيهان از مطلبتون خوشش اومده راستش كلي خنديدم.اينا چقدر محتاج خوراك شدن كه از نوشته هاي آدم مخالفي مثل شما استفاده ميكنند به نفع خوشون:)
    در ضمن منم اينجا هرگونه وابستگي بشما و عقايد سياسيتون رد ميكنم!!

    پاسخحذف
  21. از همان اول که از پله های پیام آمدی بالا و اولین انتقاد مطبوعاتی ات را به یادداشت های یک دیوانه ی من گفتی مشکوک می زدی ... خودشم به شکل فلاشر . . . اما خدای اش حسودی می کنم .. که مورد لطف و عنایت کیهان قرار گرفتی . کم افتخاری نیست . به من هم یاد می دی ؟! پس زنده باد محمد خان جان از مکتب پیام زنجان . . .

    پاسخحذف
  22. فضای بالاترین تحت تاثیر لابیگری یه عده ست ، گودر حداقل ملاک بهتریه برای نظرسنجی!
    تحلیلت خیلی هم خوب بود در مورد "صدای امریکا" هم نظر خودمه هم اطرافیانم

    پاسخحذف
  23. جرمنی اگه به یه لینک مثبت بده عجیبه

    پاسخحذف
  24. به نظر من هم نباید به خاطر اینکه کیهان از مطلب شما خوشش اومده از ای به بعد خودسانسوری کنی. حال و روز این حکومت -که نتیجه این مصلحت اندیشی هاست- باید برای ما درس عبرت بشه

    پاسخحذف