۱۴۰۱ آذر ۳, پنجشنبه

«لکن خدا می‌‏داند که مردم شاد بودند»



 

سوال: آیا در تاریخ معاصر ایران، نمونه‌ای از خوشحالی ایرانیان از تهاجم خارجی به کشور وجود دارد؟!

پاسخ: بلی

سوال: آیا سندی وجود دارد؟

پاسخ: بلی

 

مستند: سخنرانی آیت‌الله خمینی در عصر عاشورای 13 خرداد 1342 (منجر به قیام 15 خرداد)

 

«آقا! من به شما نصیحت می‌‏کنم؛ ای آقای شاه! ای جناب شاه! من به تو نصیحت می‌‏کنم؛ دست بردار از این کارها. آقا! اغفال دارند می‌‏کنند تو را. من میل ندارم که یک روز اگر بخواهند تو بروی، همه شکر کنند. من یک قصه‌‏ای را برای شما نقل می‏‌کنم که پیرمردهای‌تان، چهل‌ساله‌‏های‌تان یادشان است، سی ساله‌‏ها هم یادشان است. سه دسته - سه مملکت اجنبی - به ما حمله کرد: شوروی، انگلستان، امریکا به مملکت ایران حمله کردند؛ مملکت ایران را قبضه کردند؛ اموال مردم در معرض تلف بود، نوامیس مردم در معرض هتک بود، لکن خدا می‏‌داند که مردم شاد بودند برای اینکه [رضا شاه] پهلوی رفت. من نمی‌‏خواهم تو این طور باشی؛ نکن. من میل ندارم تو این طور بشوی، نکن! این قدر با ملت بازی نکن!»

 

 


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر