۱۴۰۱ خرداد ۲, دوشنبه

کدام ضعیف‌تر و کدام قوی‌تر؟

 

امروز دوم خرداد سال 1401، ربع قرن از انتخابات تاریخی خرداد 76 سپری می‌شود.

 

در یادداشت‌های سیزدهم اردیبهشت 76 هاشمی رفسنجانی (دو هفته قبل از انتخابات) آمده که سیدمحمد موسوی خویینی‌ها، مهدی کروبی، محسن نوربخش، غلامحسین کرباسچی و حسین مرعشی نزد او می‌روند. رفسنجانی نوشته: «از صحبت‌های دیروز رهبری در مورد انتخابات اظهار نگرانی کردند و گفتند که آقای سیدمحمد خاتمی استعفا خواهد داد و آنها هم کنار خواهند رفت. نصيحت‌شان کردم که چنین کاری نکنند.»

آیت‌الله ‌خامنه‌ای در آن سخنرانی کُدهای روشنی به سود "ناطق نوری" به جامعه مخابره کرده بود.

درست یک هفته قبل از انتخابات هم حسن روحانی نزد رفسنجانی می‌رود. او ماجرای این دیدار را در یادداشت‌های 26 اردیبهشت خود چنین ثبت کرده: «دکتر حسن روحانی آمد. اظهار نگرانی کرد از اینکه پس از موضع‌گیری یک طرفه روشن رهبری، اگر آرای مردم با نظر ایشان هماهنگ نباشد، ضربه بزرگی به نظام خواهد بود و این گونه موضع را اشتباه می‌داند و از بی‌طرفی من اظهار رضایت کرد و گفت فشار زیادی روی اوست که به نفع آقای ناطق نوری اظهاری بنماید.»

 

جمعه، انتخابات برگزار می‌شود و خاتمی سه برابر رقیب اصلی خود رأی می‌گیرد.

حجت‌الاسلام علی رازینی (رئیس کل وقت دادگستری استان تهران) چند روز بعد از انتخابات پیش رفسنجانی می‌رود؛ «آقای علی رازینی آمد. مقداری از بهت‌انگیز بودن نتایج انتخابات گفت و اینکه حتی در مراکز سپاه، علیرغم فشار فرماندهان سپاه، رأی به آقای ناطق نوری ناچیز بوده و مثلا در شهرک شهید محلاتی (شهرک مسکونی پاسداران)، آقای ناطق کمتر از 15 درصد رأی داشته است.»

 

نتیجه انتخابات "هماهنگ" نبود حتی "علیرغم فشار فرماندهان"...

**

☕️ پ.ن 1: در یادداشت بالا، از 11 نفر نام برده شده (آیت‌الله خامنه‌ای، هاشمی رفسنجانی، موسوی خویینی‌ها، کروبی، نوربخش، کرباسچی، حسین مرعشی، خاتمی، ناطق نوری، روحانی و رازینی)، "مردم" و "سپاه" را به این لیست اضافه کنید و ببینید از صاحبان این 13 نام، کدام، اکنون کجاست و قدرت او چه سیری در این ربع قرن طی کرده؟ کدام ضعیف‌تر و کدام قوی‌تر شده‌اند و چگونه؟


☕️ پ.ن 2: پست مرتبط (کلیک کنید و حتما بخوانید!)

  

☕️ پ.ن 3: چقدر من این جمله را دوست دارم: «آه هوشیارترینان ما همه دریا را در تور صیاد شنا کردند» (از کمال رفعت صفایی)؛ انگار توصیفی از کُنه "امیدواری به اصلاحات"؛ شنا در تور صیّاد؛ نهایتاً بی‌حاصل!

 

این یادداشت در تلگرام



 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر