۱۴۰۰ اردیبهشت ۲۰, دوشنبه

بهانه گرانی کتاب

 

زهره میرعیسی‌خانی (از روزنامه محلی صدای زنجان) از من درباره تاثیر گرانی کتاب بر مطالعه پرسید. متن زیر را  نوشتم و فرستادم. احتمالا به خیلی‌ها باید بربخورد و از قضا خواستم که بربخورد! گزارش کامل خانم میرعیسی‌خانی زیر عنوان "بهای گرانی کتاب" در این روزنامه (هفتم اردیبهشت) چاپ شد.

.

تورم و افزایش قیمت کاغذ و کتاب، به گمانم بسته به نرخ تورم، روی کتاب‌خوانی اثر کم و زیاد دارد اما این اثر حتی در شرایط یکسان جامعه، تاثیر یکسانی روی کتابخوانی افراد آن جامعه ندارد. کشور ما از لحاظ اقتصادی در وضعیت بسیار ناگواری قرار دارد. فقط سقوط مصرف لبنیات و گوشت را در کشور مبنا قرار دهید تا درک نسبتاً مجملی از اوضاع به دست آورده باشید. اما این همه ماجرا نیست؛ کسانی که در شرایط گشایش اقتصادی هم کتاب نمی‌خرند و نمی‌خوانند و نهایتاً گرفتار "توهم دانستن" با اتکای صرف به شبکه‌های اجتماعی‌اند، حالا هم کتاب نمی‌خرند و اگر حالا بهانه بیاورند که «کتاب گران است» هم خود و هم مخاطبان‌شان را دارند فریب می‌دهند. کسانی هم که صادقانه گرفتار تنگنای معیشت‌اند و به همین خاطر نمی‌خواهند و نمی‌توانند کتاب بخرند و بخوانند اما نباید "جریان" کتاب‌خوانی‌شان را متوقف کنند. راهش را خودشان پیدا می‌کنند؛ از امانت گرفتن کتاب تا مرور کتاب‌هایی که خوانده‌اند. کلا کار کسانی که لذت کتابخوانی را چشیده‌اند در این اوضاع راحت‌تر است. به هر دلیل و شکلی راحت‌تر می‌توانند از سهم شکم و البسه و دکوراسیون منزل کم ‌کنند و نهر ورود کتاب به خانه و خانمان‌شان را روان باقی بگذارند. مهم "جاری" باقی ماندن این نهر است. متاسفانه نظام تصمیم‌گیر در حوزه مقابله با کرونا هم پیام‌ محبت‌آمیز به سود کتاب و کتابخوانی صادر نمی‌کند؛ خشکشویی و بستنی‌فروشی و آش‌فروشی دایر، کتابخانه‌ها و کتابفروشی‌ها که به طور طبیعی هم خلوت‌ترند، تعطیل! آنچه فرومانده "فرهنگ" و "توان درک زیستن دیگری" است که رسالت آن قرن‌ها بر عهده کتاب و کتابخوانی بوده و حالا در بهترین حالت حواله شده به پیج‌های "خنده‌ساز" و "سرگرم‌کننده" که مخاطب را غرق دریای بلای ِ "روزمرگی" می‌کنند. این‌ همه را گفتم ولی به باورم کتاب هنوز یکی از ارزان‌ترین محصولاتی است که می‌شود در این کشور صاحب‌اش شد؛ کافی‌ست قدری دورتر را ببینیم. ما باید سهم باور و احساسات را از درآمدمان کنار بگذاریم. شاید همین باعث شود بدانیم چرا گرفتار "دور باطل" نابسامانی روزگاران خود شده‌ایم!

۱ نظر:

  1. سلام
    آدم کتاب خوان راه خودش را پیدا می کند ولی گرانی روی کلیت صنعت اثری بسیار منفی دارد. کتاب خوان اگر به دلیل گرانی به کتاب دیجیتال یا امانی رو بیاورد، صنعت چاپ و نشر رو به اضمحلال بیشتر می گذارد و شاید در بخش دیجیتال هم با کمبود محتوا رو به رو شود.
    از بحث صنعت که بگذریم، آدم کتاب خوان شاید به علت امرار معاش وقت کمتری برای کتاب خواندن پیدا کند، ولی بعید است کلا مطالعه را کنار بگذارد.

    پاسخحذف