۱۳۹۹ اسفند ۴, دوشنبه

بالاخره "در انتظار گودو"

 


بالاخره "در انتظار گودو" را خواندم!

"در انتظار گودو" نمایشنامه‌ای در دو پرده است نوشته‌ی ساموئل بکت؛ نمایشنامه‌نویس، رمان‌نویس و شاعر ایرلندی که سی‌ویک‌ سال قبل در 83 سالگی از دنیا رفت. این نمایشنامه اول بار در سال 1331 در پاریس اجرا شد. بکت در سال 1348 جایزه نوبل را در ادبیات برد. "در انتظار گودو" یکی از آثار مشهور ادبی جهان است.

من اما خوشم نیامد؛ شاید منصفانه‌تر باشد که بنویسم: "راز" آن را کشف نکردم! با خواندن این جمله در ویکی‌پدیا که «با اجرای در انتظار گودو تماشاگر با اعلان جنگی شوک‌آور علیه خدا و مذهب روبرو می‌شود»، مسئله روشن‌تر شد با این حال باز هم «خوشم نیامد»! با متنی چنین زیر تلّی از استعاره نتوانستم دوستی کنم!

.

حاشیه: من مسئول خبرنامه نمایشگاه کتاب مهر سال 83 در زنجان بودم؛ همان نمایشگاهی که در خیابان روبروی دانشگاه آزاد برگزار شد؛ با مسدود کردن خیابان و اجرای سازه نمایشگاهی. نمایشگاه یکی از بهترین، و شاید آخرین نمایشگاه "واقعا خوب" کتاب در زنجان بود. در خبرنامه نمایشگاه، وبلاگ مسئول غرفه "ماکان" را معرفی کردم. آقای ماکان مهرپویا هم "در انتظار گودو" را امضا کرد و یادگاری داد. همه این سال‌ها چند باری کتاب را شروع کردم که بخوانم ولی نتوانستم ادامه بدهم تا بالاخره دیشب تمام‌اش کردم! ... جناب مهرپویا را در اینستاگرام پیدا کردم که حالا در کار فیلم تبلیغات‌اند؛ برقرار باشند.

 



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر