ژیان در حافظه تاریخی مردم ایران، یک ماشین ِ تنها نیست؛ یک سبک زندگی است (عین لازانیا!) و یک خاطره جمعی.
در ویکیپدیا نوشته که تولید این خودرو در ایران از اواخر دهه ۱۳۴۰ در شرکت سهامی سیتروئن ایران (سایپا) آغاز شد. ژیان برای سالها در یک مدل و به صورت سواری هاچبک تولید میشد اما پس از سال ۱۳۵۳ بر تنوع مدل ژیانهای تولیدی افزوده شده و مدل وانت این خودرو با نام "ژیان مهاری" و "ژیان پیکاپ " (وانت اتاقدار) تولید شد. این خودرو به نوعی رقیب «پیکان» تولیدی در شرکت ایرانناسیونال (ایران خودرو) بود. البته ژیان کوچکتر از پیکان بود و به دلیل حجم موتور پایینتر، قیمت کمتری نیز نسبت به پیکان داشت. در اوایل تولید این خودروها در ایران، پیکان به قیمت حدود ۱۷ هزار تومان و ژیان به قیمت حدود ۱۲ هزار تومان به فروش میرسید. تولید این خودرو بعد از انقلاب در ایران متوقف شد.
.
این عکس را چند وقت قبل گرفتم؛ مرکز اسقاط خودروست حوالی هیدج. این ژیان تا پای اسقاط رفته ولی مدیر مرکز ظاهراً خواسته عزیزش بدارد؛ گذاشته بالای سر هر که میآید و میرود، وقتی نو از "کمپانی" بیرون آمده بود، آن همه راه برده و مسافر دیده بود، لابد خیال اینجا را هم نساخته بود! ... ... نشانه از این که «ژیان در حافظه تاریخی مردم ایران، یک ماشین ِ تنها نیست!»
.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر