۱۳۹۸ تیر ۱۷, دوشنبه

🔴 سناریویی برای شکست ترامپ

_

✍️ توماس فریدمن (نیویورک تایمز)

 

بچه که بودم شیفته اوری گلر شعبده‌باز - پیشگویی بودم که به خم کردن قاشق با قدرت و انرژی وراطبیعی‌اش مشهور بود. همیشه از خودم می‌پرسیدم که چطور این کار را می‌کند. این اواخر هم وقت تماشای شعبده بزرگتر و عجیب‌تری که در دنیای سیاست‌مان رخ می‌دهد یاد او افتادم: رئیس‌جمهوری که می‌تواند آدم ها را خم و رام خودش کند.

 

ترامپ در موارد بسیاری توانسته است انسان‌‌ها را بفریبد و به حلقه خویش بکشاند و مثل اوری گلر که قاشق‌ها را خم می‌کرد آنها را خم کند و وادار به پذیرش دروغ‌هایش. اما او چطور این کار را می‌کند؟ قطعا پاسخ را باید در منبع انرژی ترامپ جست و جو کرد: فاکس‌نیوز و حساب توییتر خود ترامپ، حامیان او را در وضعیت خشم دائمی و تعصب حزبی شدید نگه می‌دارند، و ترامپ، ظاهرا بی‌آن‌که از دست‌هایش استفاده کند، آن انرژی را به کار می‌گیرد تا جمهوری‌خواهان را رام خواسته خودش کند.

 

ترامپ همچنین در انتخاب آدم‌های خم‌شدنی هم تبحر دارد. البته جز چند استثنا مثل جيم متيس.

جیمز کومی، رئیس سابق اف.بی.ای.، گفته است: « آدم‌های موفق اما فاقد نفس قوی نمی‌توانند در برابر مصالحه‌های لازم برای در امان ماندن از شر ترامپ مقاومت کنند، و بعد هرگز نمی‌توانند خودشان را از زیر بار این مصالحه‌ها خلاص کنند. برای این که از آسیب دور بمانید باید شخصیت محکمی مثل شخصیت متیس داشته باشید، چون ترامپ روح‌تان را ذره ذره می بلعد.»

 

چیزی که حالا بیش از هر چیز من را نگران می‌کند این است که اگر ترامپ یک دور دیگر رئیس جمهور شود همه نهادهای اصلی حاکم بر امریکا را هم خم و رام خودش کند. در حال حاضر او مشغول نورد فولاد جان این نهادهاست تا خم کردن‌شان را آسان‌تر کند. مثلا آن کارزار پر از دروغی را بنگرید که علیه اف.بی.آی. راه انداخت و آن نهاد را متهم به «جاسوسی» علیه کمپین خودش کرد، یا این که چطور بر سر زبان‌ها انداخته که «باید در کار کمیته‌های تحقیق و تفحص، تحقیق و تفحص کنیم.»

 

ترامپ و قاشق‌های خمیده‌اش همین حالا هم نهادهایی را که ممکن است مانع انتخاب دوباره او، یا اعمال قدرت بی قیدوبند او، باشند تضعیف و تخریب کرده است.

 

برای این که امریکا، امریکا بماند، ترامپ را باید شکست داد. اما شکست دادن ترامپ کار آسانی نیست. این است که امیدوارم سه اتفاق بیفتد.

 

نخست، نیاز شدید و عاجلی به ظهور یک طرف سوم داریم. امانه، منظورم این نیست که کسی بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان سر بر آورد. بلکه یک نامزد سوم جمهوری‌خواه نیاز داریم که نه فقط در انتخابات مقدماتی ترامپ را شکست دهد بلکه در انتخابات عمومی هم حریف او شود و در انتخابات ۲۰۲۰ در همه پنجاه ایالت از او پیشی بگیرد. اما این کار را از سمت خود او انجام دهد، نه از میانه طيفه سیاست. بله، یک جمهوری‌خواه لازم داریم که میهن‌پرستانه‌ترین و اخلاقی‌ترین کار قابل تصور در دنیای امروز را انجام دهد: روی نارنجک ترامپ بپرد.

 

این یعنی که در انتخابات ملی از میان راست‌ها برخیزد و در قامت یک مثلا ليبرتارین در برابر ترامپ بایستد؛ کسی که بتواند با تعرفه‌های پیشنهادی ترامپ، بدهی ملی‌ای که تلنبار کرده، مخالفتش با مهاجرت و بی‌اخلاقی‌هایش مخالفت کند. این کار می‌تواند به قدر کافی از شمار آراء جمهوری‌خواه ترامپ بکاهد، تا او در ویسکانسین، میشیگان، اوهایو، پنسیلوانیا. نوادا و فلوریدا بازنده باشد؛ جمهوری‌خواهی که همان کاری را با ترامپ بکند که رالف تيدر در سال ۲۰۰۰ در فلوریدا با ال‌گور کرد.

 

دوم این که آدم‌های وظیفه‌شناسی لازم‌اند که حاضر به شهادت دادن باشند. همین حالا هم جمعی هستند از کسانی که در دو سال گذشته در عالی‌ترین پست‌های دولت ترامپ بوده‌اند ولی در نهایت استعفا کرده‌اند چون تسليم او نمی‌شده‌اند با مجبور به استعفا شده‌اند زیرا ترامپ دیگر استفاده‌ای برای آنها نداشته و بیشتر از این نمی‌توانسته خم‌شان کند: مَتيس، دان مک‌گان، مک مستر، رکس تیلرسون، گری کان، گرستن نیلسن، جان کلی، جف سشنز و رینس پر یبوس. باید همه آنها در پیشگاه ملت حاضر شوند و دروغ ها، پرده‌پوشی‌ها و بی‌کفایتی‌هایی را که در زمان خدمت‌شان دیده‌اند شهادت دهند. اینان باید به جبهه واقعیت بپیوندند و این رمز و جوهر رفتار شرافتمندانه است.

 

و در نهایت، مهم‌تر از هر چیز، یک نامزد دموکرات می‌خواهیم که نه فقط بتواند دل دموکرات‌ها را به دست آورد بلکه مستقل‌ها، جمهوری‌خواهان میانه‌رو و زنان حومه‌نشینی را که در انتخابات میان دوره‌ای سال ۲۰۱۸ با رأی‌شان مجلس نمایندگان را به دموکرات‌ها سپردند و حمایت‌شان برای پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری حیاتی خواهد بود. در جبهه مقابل ترامپ نگه دارد.

 

 

منبع: مجله اندیشه‌پویا، شماره 59

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر