۱۳۹۸ خرداد ۲, پنجشنبه

ظهور و سقوط دوچه


.

خواندن کتاب «ظهور و سقوط دوچه؛ موسولینی» هم تمام شد؛ پنجمین کتابی که امسال خواندن‌شان را شروع و تمام کرده‌ام. ]دوچه در زبان ایتالیایی به معنی «رهبر»[.
.
این کتاب نوشته کریستوفر هیبرت، پژوهشگر بریتانیایی تاریخ ایتالیاست با ترجمه و پانوشت‌های خوب و مفید جناب بیژن اشتری. این کتاب بار نخست در سال 1341 منتشر شده ولی همچنان یکی از بهترین کتاب‌ها درباره موسولینی است. مترجم، تمرکز کتاب روی کاراکتر و زندگی خصوصی موسولینی، ضرباهنگ حساب‌شده و نفس‌گیر و نوع روایت و داستان‌گویی کتاب را از نقاط قوت و خاص کتاب عنوان کرده؛ ادعایی که در پایان مطالعه حدود 450 صفحه آن، بر آن صحه می‌گذارید.
.
موسولینی رهبر فاشیست‌های ایتالیا که به مدت بیش از دو دهه نخست‌وزیر این کشور بود، در جنگ دوم جهانی هم‌پیمان هیتلر شد و دو روز قبل از خودکشی هیتلر، توسط پارتیزان‌های ایتالیایی به همراه معشوقه خود (کلارا پتاچی) و 15 تن از سران رژیم‌اش کشته شد. در تصمیم‌گیری برای تیرباران او، کمونیست‌های عضو شورای فرماندهی نقش اصلی بر عهده داشتند. قاتل او و معشوقه‌اش، بعدها در قالب عضو حزب کمونیست وارد مجلس ایتالیا شد. با جنازه‌های آنان، به طور وحشیانه‌ای رفتار شد و آنان را در میلان، از پا آویزان کردند.
این کتاب نشان می‌دهد که دوچه چطور هم خشن و هم مهربان بوده، یا چطور هم انتقام‌جو بوده و هم بخشنده.
این کتاب نشان می‌دهد موسولینی چطور در مقابل امثال هیتلر و استالین، یک «برّه» به حساب می‌آید!
.




هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر