۱۳۹۷ اسفند ۱۴, سه‌شنبه

درباره مستند تکان‌دهنده شبکه الجزیره از آخرین اطلاعات قتل قاشقچی


مهرداد فرهمند (خبرنگار بی.بی.سی) نوشته:



امشب در برنامه شصت دقیقه از اطلاعات تازه‌ای گفتم که تلویزیون الجزیره از سرنوشت جسد جمال قاشقچی منتشر کرده است [قاشقچی (خاشقچی)؛ روزنامه‌نگار تبعه عربستان سعودی که در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسید و دولت سعودی بعد از مدت‌ها اعلام کرد به دست عوامل خودسر کشته شده]. این شبکه دیشب فیلم مستندی پخش کرد به نام جسد کجاست (این الجثه) و در آن اطلاعاتی نقل کرد که می‌گوید از دستگاه اطلاعاتی ترکیه به دست آورده و حاکی از آن است که  سر جمال قاشقچی را ساعاتی پس از قتل با هواپیما به ریاض برده‌اند چون احمد عسیری رئیس استخبارات سعودی در مکالمه‌ای با اسکایپ به ماهر مطرب، محافظ محمد بن سلمان که برای اجرای عملیات قتل به استانبول رفته بود، می‌گوید: «سرش را می‌خواهم.» بقیه جسد را هم پس از قطعه قطعه کردن در کیسه ریخته، به خانه کنسول سعودی برده، در تنوری در حیاط خانه سوزاندند که از ماه‌ها قبل برای سوزاندن جسد ساخته و آماده شده بود. همان‌شب از یکی از رستوران‌های معروف ترکیه چهل و پنج کیلو گوشت خام هم می‌گیرند و همراه با جسد می‌سوزانند و تنور را سه روز پیاپی روشن نگه می‌دارند تا هر گونه اثری از جسد از بین برود.

تنور را مردی اهل سوریه ساخته است که در این مستند می‌گوید در پانزدهم آوریل (بیست و ششم فروردین) گذشته، کنسول شخصا به او سفارش ساخت تنوری می‌دهد که بتوان گوسفند درسته‌ای در آن کباب کرد. وقتی کنسول اندازه‌های تنور را به تنورساز سوری می‌دهد، او می گوید نیازی به اندازه نیست، این تنورها اندازه ثابت و استانداردی دارند اما کنسول با عصبانیت می‌گوید: با من بحث نکن، تنور را با همین اندازه‌ها و به شکلی که نوشته‌ام بساز. تنورساز می‌گوید اندازه‌هایی که کنسول داد، دو برابر اندازه تنور معمولی بود و علاوه بر این درجه حرارت تنور باید به جای ششصد درجه، هزار و دویست درجه می‌بود و در ساخت آن هم به جای سنگ مرمر، سنگ بازالت به کار می‌رفت. پس از اینکه تنور را می‌سازد، آن را وارسی می‌کنند و می‌گویند لوله‌های گازی که در آن به کار رفته مناسب نیست و آنها را با لوله‌هایی به قطر دو برابر لوله‌های عادی عوض می‌کنند.

در نتیجه، آن گونه که از مستند الجزیره بر می‌آید، از بیش از پنج ماه پیش‌تر، قتل قاشقچی و چگونگی از میان بردن او برنامه‌ریزی شده بوده است.▪️

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر