۱۳۹۶ مرداد ۱۱, چهارشنبه

یاد «شیخ اشراق» را این طور گم می‌کنند!



بخشی از یادداشت امروزم در روزنامه (محلی) مردم‌نو درباره حذف روز بزرگداشت شیخ اشراق (سهروردی) از صفحات اصلی تقویم رسمی کشور:



♦️ تقویم سال 90 دمِ دست‌تان هست؟! اگر بله، ورق بزنید تا برسید به 8 مرداد. چی نوشته؟! «روز بزرگداشت شیخ شهاب‌الدین سهروردی (شیخ اشراق)». حالا تقویم سال 91 تا خود امسال را چک کنید. دیگر نام و اثری از «روز بزرگداشت شیخ شهاب‌الدین سهروردی (شیخ اشراق)» نیست؛ به همین راحتی!

تا به‌حال چیزی به عنوان «جدول ضمیمه تقویم رسمی» به گوش‌تان خورده؟ اگر بله، باید شما را در زمره علاقه‌مندان تاریخ و مناسبت‌ها و تقویم رسمی قرار داد ولی به احتمال زیاد شما نیز در گروه همان اکثریتی هستید که یا نمی‌دانستید چنین جدولی وجود دارد یا می‌دانستید و هیچ‌کدام از تقویم و سررسیدهایتان، صفحه جداگانه‌ای به اسم «ضمیمه» نداشته‌اند! خود من هم تصادفا، همین دیروز متوجه شدم که بی‌سروصدایی نه چندان، نام شیخ اشراق را که کسانی دوست دارند در تقویم همزاد و همراه نام «زنجان» باشد، در دوره دولت پیشین، برده‌اند به حاشیه؛ تا شاید اساسا از یادها ببرند!

تا خود سال 90 تقویم رسمی مصوب شورای فرهنگ عمومی، جدولی به پیوست داشته با این عنوان: «رویدادهای مهم و تاریخی که درج آنها در تقویم بلامانع است.» این جداول و تقویم‌ها را می‌توانید در وب‌سایت موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران به راحتی پیدا کنید ولی این جدولی نبوده که درج عناوین آن در تقویم‌ها - که موجب زنده نگهداشتن‌شان می‌شده - اجباری باشد. از سال 91 این عنوان را برداشته و همزمان، از جمله روز بزرگداشت شیخ اشراق را هم فرستاده‌اند داخل این لیست گمنام. من سابقه هیچ اعتراضی را به این موضوع ندیدم و پیدا نکردم. یکی از دوستان می‌گفت که برخی مناسبت‌ها را می‌برند داخل آن جدول ضمیمه که تقویم شلوغ نشود. این دوست من البته نگفت چرا مثلا روز حماسه مردم آمل یا روز غزه و روز تشکیل جهاد دانشگاهی و روز ورزش زورخانه‌ای و روز بزرگداشت شیخ کلینی و شیخ مفید و شیخ صدوق تقویم را شلوغ نکرده که هنوز سر از ضمیمه در نیاورده‌اند!


📌 مرتبط: +
📌 در کانال «اینجا زنجان است»:  +
📌 در وب‌سایت روزنامه: +



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر