۱۳۹۵ فروردین ۱۰, سه‌شنبه

برای بهشت زمینی




نزدیک به 150 کشته در بروکسل، بغداد و لاهور؛ در کمتر از یک هفته؛ ۱۷ نفر از قربانیان انفجار انتحاریِ روز جمعه در مسابقه فوتبال در جنوب بغداد ۱۰ تا ۱۶ ساله بودند، اکثر قربانیان لاهور هم زن و کودک بوده‌اند. قاتلان خود را کشته‌اند تا بکشند، تا بهشتی شوند، تا راه هم‌قطاران‌شان برای ساختن بهشتی در روی زمین هموار شود؛ بهشتی لبریز از شریعت.
.
یاد تیتر و عکس روی جلد مجله "زنان" می‌افتم: «کشته می‌شوند تا بکشند» - گزارشی درباره زنان استشهادی ایران – بهمن 85. نُه سال پیش، جمعی از دختران و زنان دانشجو گردهم آمدند و برای عملیات "استشهادی" ثبت‌نام کردند. دو سال بعدتر هم وقتی جنگ اسراییل و غزه بالا گرفته بود، ماجرا تکرار شد. تصویر فرم‌های ثبت‌نام برای عملیات استشهادی نیز در رسانه‌ها  منتشر شد که نشان می‌داد علاقمندان بین عملیات استشهادی علیه اشغالگران قدس شریف، سلمان رشدی مرتد و اشغالگران سرزمین‌های اسلامی، حق انتخاب دارند. جنایت‌ها و تروریسمی که داعش و افراطیون مذهبی در همه جای دنیا به راه انداخته‌اند، حالا البته عنوان "عملیات انتحاری" را بیشتر مانوس گوش‌ها کرده و صدا و سیمای جمهوری اسلامی هم از همین اسم و عنوان استفاده می‌کند؛ صرفا به این دلیل که با قرائتی که داعش و تکفیری‌ها از اسلام ارائه می‌دهند، توافقی وجود ندارد حتی اگر هدف آن‌ها نیز جهاد علیه اشغالگران باشد. کار به "جهاد علیه اشغالگران" که برسد توجیه همه چیز آسان می‌شود: کودکان مسیحی پاکستانی هم باید بمیرند، همان‌طور که کودکان فوتبال‌دوست بغداد و مسافران فرودگاه بروکسل. باید به خاطر داشته باشیم که "قرائت‌های مختلف از اسلام" یکی از عبارت‌های ادبیات سیاسی – اجتماعی دوره اصلاحات بود و به شدت مورد تهاجم و تخریب و گاه حتی تمسخر توسط اصولگرایان. اینک مبنای پیام‌های صادره علیه تکفیری و وهابی‌ها این است که قرائت آنان از اسلام این عیب را دارد و فلان است و بهمان!
.
اصل گره اما جای دیگری است؛ در جایی که متولیان خود خوانده دین و مذهب، تصمیم گرفته‌اند بهشت موعودشان را با اجبار دیگران، با ترساندن دیگران و با کشته شدن برای کشتن، در همین کره خاکی بنا کنند. خود را بی‌هیچ ‌معجزه‌ای روشنی‌بخش، جای رسولان خدا بر خود قالب کرده‌اند و حالا معلم جهاد و شهادت شده‌اند به خیال خونخوارشان.
.
.
پ.ن: «ما آدمیان را یک بار برای همیشه از بهشت زمینی بیرون کرده‌اند (یکی از بزرگترین اشتباهات بنیادگرایان دینی و انقلابیان در ادیان و مذاهب این است که فکر می‌کنند می‌توان در روی کره زمین، یک جامعه آرمانی پدید آورد. اسف‌باتر اینکه این کار خود را به دین نسبت می‌دهند و از قول دین وعده می‌دهند و می‌گویند دین گفته است جامعه‌ای آرمانی بر روی کره زمین پدید می‌آورم، پس برویم تا از راه دین، آن جامعه آرمانی را پدید آوریم. در کجا دین چنین وعده‌ای داده است؟ هیچ دین و مذهبی وعده نداده است که بر روی کره زمین جامعه‌ی آرمانی پدید می‌آوریم) ... دین آمده است که درون هر یک از ما را بهشتی کند. دین آمده است که روان ما را آباد و معمور کند و آبادی و معموری روان به این است که از «آرامش»، «شادی» و «امید» بهره‌ور باشد. حصول این سه وصفِ بهشتی، پیامد دینداری واقعی است.» - مصطفی ملکیان | "در راهگذار باد و نگهبان لاله" و "راهی به رهایی".
.
.
تصویر: فرم ثبت‌نام عملیات استشهادی

.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر