۱۳۹۴ اسفند ۲۳, یکشنبه

به کدام اعتبار؟




آیت‌الله مصباح یزدی، با حضور در دفتر سعید جلیلی، اظهار داشته که «طرف حاضر می‌شود ارزش هشتاد میلیون اهل کشور خودش را تسلیم دشمن کند، برای اینکه چند روز بیشتر روی این صندلی بنشیند.»
.
سوال این است:
.
به چه اعتباری آیت‌الله مصباح یزدی از ارزش 80 میلیون نفر خبر دارد؟ اگر خبر او موثق است چرا رای مردم را در تایید با خود ندارد؟ آیا او نباید از طرف کسانی که به او رای داده‌اند سخن بگوید یا نهایتا از طرف 4 میلیون رای میزبان خود (سعید جلیلی) که تنها 22 درصد آرای حسن روحانی، رای داشت؟
.
اگر "رای"، اعتبار خبر داشتن از ارزش‌های مردم نیست، آیا این بدان معناست که آیت الله مصباح یزدی، به عنوان کسی که نتوانسته آرای مردم را به دست آورد، بهتر از خود مردم ارزش‌های آنان را شناخته است؟ این اعتقاد آیا مترادف همان رای و نظری نیست که «خلیفه» و تشخیص او را برای حکومت و تدبیر امور مملکت کافی می‌داند در حالی‌که قانون اساسی بارها رجوع به رای مردم را پیش‌بینی کرده است؟ احیای خلافت و پرهیز از مراجعه به رای مردم برای شناخت خواسته‌های آنان، آیا همان مشخصه بارز گروه‌های خشن تکفیری نیست؟
.
.
پ.ن: رای مردم به مثابه هر امر دیگری قابل نقد است اما فارغ از درستی و نادرستی تشخیص مردم (به گمان و تفسیر هر شهروندی)، وقتی رای مردم چیز دیگری است، نمی‌شود گفت ارزش مردم چیزی است که "منِ بازنده" مبلغ و حامی آن بوده‌ام. در خوش‌بینانه‌ترین حالت می‌توان مدعی شد: «مردم مرا (ما را) نشناخته‌اند.»
.
.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر