۱۳۹۴ مرداد ۱۰, شنبه

گوربابای رسانه ملی






«توی زنجان اجازه ساخت بالای دو طبقه نمی‌دن. درسته؟»
باورتان بشود یا نشود این سوالی بود که مجری برنامه «مثبت ومنفی پنج» (شبکه پنج (معروف به شبکه تهران)) دیشب (جمعه، نه مرداد) از استاندار  زنجان پرسید! چنین سوالی سطح و عمق «تحقیق و پژوهش» این برنامه به اصطلاح اقتصادی را که قصد خود را معرفی استان‌های کشور اعلام کرده، نشان می‌دهد! این برنامه طی هشتم و نهم مرداد ماه به استان زنجان اختصاص داشت و دیشب استاندار زنجان برای پاسخ به سوالات، طی برنامه‌ای زنده، در استودیو حضور یافته بود. هر دو قسمت برنامه را به طور کامل تماشا کردم ولی در نهایت، از سطح نازل برنامه به معنای واقعی کلمه «یکه» خوردم.
.
بر این گمانم جفای بزرگی در حق استان شده است؛ مجری برنامه (محمد سلوکی) اساسا اهل این حرف‌ها نبود؛ باید بروند همان جُنگ‌های الکی را اجرا کنند، اگر نگوییم سواد اقتصادی نداشت، با کمترین تردید می‌توان مدعی شد: خیلی کم‌سواد بود، از فهم آمارها ناتوان بود، زور می‌زد که از دل نمودارها گزاره‌های باکلاس بیرون بکشد؛ مثل بچه‌های درس‌نخوانده که می‌خواهند تنبلی‌شان را پشت حرف‌زدن‌های بیهوده مخفی کنند. یک گزارشگرِ آن فرق شهر و شهرستان را نمی‌دانست، اسم سدّی را که از آن گزارش تهیه کرده بود، درست ادا نمی‌کرد، گزارشگر فرهنگی آن درباره «معضلات فرهنگی استان زنجان» فقط از یک جوان انیمیشن‌ساز سوال کرد، همین آقای گزارشگر که تریپ هنری برای خودش جور کرده بود از سلطانیه و بازار زنجان چیزی نمی‌دانست و چیزی ندانستن برخی مصاحبه‌شوندگان کم‌سواد را توی سرشان می زد، تصویربردار گزارش‌های این گزارشگر یک آماتور به تمام معنا بود؛ تصویر گاه بی‌دلیل روی پس زمینه فوکوس بود تا صورت مصاحبه شونده، گزارشگر اقتصادی جلوی دوربین می‌خواست از کارگر ساده حرف بیرون بکشد که آیا کارفرما حواس‌اش به سلامت آنها هست؟ یعنی کارگر می توانست بگوید: «نه»؟! برنامه، خط نداشت، مشوش بود، مغشوش بود. رییس اتاق بازرگانی زنجان مصاحبه خوبی کرده بود، یک ثانیه آن پخش نشد، گزارش از فولاد سهند پخش نشد، گزارش از پروژه عظیم پتروشیمی زنجان فقط در حد سی ثانیه ... خلاصه کلام؛ یک اتوبوس آمده بودند و پهپاد هم برای تصویربرداری هوایی داشتند؛ ماشین‌ِ سواری‌شان را هم از ادارات دولتی گرفته بودند؛ آمده بودند برنامه بسازند در نهایت بی‌حوصلگی و سمبل‌کاری. لابد گمان کرده بودند اگر یک مجری معروف بیاورند، کارشان درست است، لابد فکر کرده بودند از استودیو ارتباط مستقیم با آدم‌های باربط و بی‌ربط بگیرند ولی بسیاری از طرح و ایده و سوال‌ها ناتمام و بلاتکلیف بماند، مهم نیست، کسی بازخواست‌شان نمی‌کند؛ گور بابای رسانه ملی که همین طور دارد بیننده از دست می‌دهد.
.
کاش استانداری زنجان نامه اعتراضیه بفرستد. برنامه‌ای که طراحش در دهه بیست یا قبل‌تر زندگی می‌کند و به خیالش این تصور را راه داده که هنوز شهرهایی هستند که خانه‌های بالاتر از دو طبقه ندارند، نباید فکر کند به این راحتی‌ها می‌تواند کلاه سر بیننده بگذارد.   
.
.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر