۱۳۹۲ بهمن ۱۰, پنجشنبه

فرار از دستهای پرتوان آمریکایی که هیچ غلطی نمی‌تواند بکند!


حجت‌الاسلام جلیل محبی در صفحه گوگل‌پلاس خود مرقوم کرده‌اند:
وقتی اردوغان به ایران میاید و به رهبر ایران میگوید ایران خانه دوم من است، یعنی فهمیده آمریکایی‌ها قابل اعتماد نیستند، یعنی فهمیده میله‌های زندانی که مرسی را احاطه کرده می‌تواند منتظر او هم باشد.(+)
.
این استنتاجِ بسیار مسئله‌دار و عجیب و غریبی است. یکی – دو بار که جملات را مرور کنید شما هم به سئوال‌های فوری برمی‌خورید؛ اینکه مثلا حجت‌الاسلام محبی از کجا به نیّت اردوغان پی‌برده؟ صرفا از همزمانی دادگاه مرسی و این سفر؟ بعد اصلا مرسی ساقط شد و دادگاهی، چون به آمریکا اعتماد داشت؟! یا این بعنی این که ما داروی طول عمر تاج و تخت رفقایمان می‌شویم؟ یعنی اردوغان برای بقا باید دامن جمهوری اسلامی ایران را بگیرد؟ بعد، دولت اسلامگرای ترکیه در این ده ساله، واقعا واگراترین رویکرد سیاسی جمهوری ترکیه با آمریکا را به اجرا نگذاشته؟ اساسا اعتماد در دنیای سیاست یعنی چه؟ الان نظام سیاسی خود ما دقیقا به کدام نظام سیاسی دنیا اعتماد تام و تمام دارد و بالعکس؟ به خود همین حرف اردوغان چقدر می‌شود اعتماد کرد و بر مبنای آن چه رفتار و برنامه‌ای می‌توان داشت؟ جدای از این که دنیای سیاست از این تیپ تعارفات سیاسی هم کم ندارد (از آن جمله؛ وقتی که احمدی‌نژاد سال 86 به امارات رفت و گفت پیشرفت امارات پیشرفت ایران است، یا ماندلا که بیست سال قبل که به ایران آمد، آیت‌الله خامنه‌ای را «رهبر من» خطاب کرد و لابد حجت‌الاسلام محبی هنوز سخنرانان مراسم تشییع جنازه ماندلا را از یاد نبرده‌اند!)، با این همه؛ شاید تک تک این سئوالات و ابهام‌ها جواب‌ها داشته باشد اما حجت‌الاسلام محبی یک نکته ظریف و البته بسیار مهم را از یاد برده؛ این که ظاهرا ترکیه وقتی متوجه لزوم بی‌اعتمادی به آمریکا شده که خود ایران برای اولین بار علنا و رسما پس از سه دهه، خواسته یا ناخواسته، اعتمادی کم‌نظیر به آمریکا پیدا کرده؛ که پشت میزی مشترک بنشینند، که نرمش نشان دهد!
.
به این ترتیب باید پذیرفت که یا اردوغان اخبار تعاملات اخیر ایران و آمریکا را دنبال نمی‌کند، یا حجت‌الاسلام محبی خیلی از دیدن مرسی پشت میله‌های زندان دل‌اش خنک شده و چون منشا همه پلیدی‌های عالم، از جمله زندانی شدن اولین رئیس جمهوری اسلامگرای مصر که از قضا آب‌مان با ایشان در مورد سوریه توی جوب واحدی نمی‌رفت، در دست‌های پرتوان آمریکایی است که هیچ غلطی نمی‌تواند بکند، خواسته هشداری دوستانه به دولت تدبیر و امید بدهد و در دل دوستانی که از دشمنی با آمریکا اجر دنیوی و اخروی می‌برند، ادخال سرور کند.
.

به امید روزی که این تناقض‌ها کمتر کسی را آزار دهد!
.
.
کامنتها در پلاس(+)

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر