۱۳۹۲ دی ۷, شنبه

نقد «نابخشودنی»


یک «تصویر» سه روز قبل روی وبسایت دفتر رهبری منتشر شد که زیر عنوان «نابخشودنی» مشهور شده و  واکنش‌های فراوانی در پی داشته است(تصویر بالا).
.
تماشای این تصویر، چند پرسش با خود دارد؛
.
نخست) در پس زمینه، ظاهرا از تصویر محاکمات فله‌ای بازداشت‌شدگان بعد از انتخابات استفاده شده؛ چنین دادگاهی، در دوره دادستانی سعید مرتضوی برگزار شد؛ با اقتضائات و مقدماتی خاص که کم و بیش خبر داریم، در مورد اعتراف متهم علیه غیر در آنها، حتی رهبری نیز بر آن تعریضی داشت. اینک استفاده از این عکس در طرح «نابخشودنی»، آیا تایید آن روند است؟
.
دوم) از عنوانی که برای موضوع پرونده برگزیده شده (فتنه 88) بگذریم، حک مُهر «نابخشودنی» روی پرونده با نشان رسمی نظام، آیا صدور حکم قبل از دادرسی نیست؟ شاید متهمان و وکلایشان مستنداتی داشته باشند، که بخشودنی شوند؟! کوتاه این که: نوشته‌های روی پرونده، استقلال قاضی را زیر سئوال نبرده و او را با یک حکمِ از پیش صادر شده مواجه نکرده است؟
.
سوم) با توجه به جمله‌ای که از رهبری در زیر تصویر آمده، ظاهرا طراح، «نابخشودنی» را هم معنی «قابل اغماض نبودن» فرض کرده! «قابل چشم پوشی نبودن» با «نابخشودنی» تفاوت روشنی دارد. شما ممکن است از یاد نبرید، چشم پوشی نکنید، ولی می‌توانید ببخشید؛ به همین راحتی!
.
.
به نظر می رسد با توجه به حساسیت‌های بسیار بالا روی تصاویر و مطالب منتشره در وبسایت دفتر رهبری، گردانندگان بخش هنری وبسایت، باید وسواس بیشتری در این مورد به خرج دهند؛ به خصوص که لزوم حفظ آرامش، اینک مورد توافق رهبری و اکثریت جامعه است.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر