۱۳۹۲ خرداد ۱۲, یکشنبه

این غول بدخیم باید متوقف شود


طبیعتا سرِ ما گرمِ روزنه‌ی 24 خرداد است و این وسط به راحتی، اعلام جهاد شیخ یوسف قرضاوی، از روحانیان سرشناس سنّی، علیه دولت سوریه و حزب الله لبنان زیر خبرها گم می‌شود.
.
به گزارش خبرگزاری‌ها، قرضاوی روز شنبه گفته که همه کسانی‌ که توانایی‌اش را دارند و می‌توانند سلاح به دست بگیرند، باید برای کمک به مردم سوریه به این کشور بروند. شیخ قرضاوی که اصلا مصری است، ایران و حزب الله لبنان را متهم کرده که قصد نابودی سنّی‌ها را دارند و افزود که مردم سوریه به دست رژیم و اکنون به دست حزب الله لبنان که او آن را «حزب شیطان» توصیف کرد، کشته می شوند.
.
حمایت ایران و به تبع آن حزب‌الله لبنان از رژیم بشار اسد در سوریه که طی روزهای اخیر با موضع‌گیری صریح سید حسن نصرالله به نفع بشار اسد، وارد مرحله جدیدی شد، به طور واضح و قابل ملاحظه‌ای، سوتفاهم و تنش در روابط شیعه – سنّی را افزایش داده است. ایران در مواجهه با مسئله بحرین و سوریه از فرمول «حمایت از طرف شیعی» پیروی کرده (فارغ از این که معترض‌اند یا سرکوبگر) و این مسئله برای مخالفان روابط حسنه‌ی ایران ِ شیعی با جهان عرب ِ سنّی، و تأسف‌بارتر از آن، که اثرات آن طولانی‌مدت‌تر خواهد بود، بین مسلمان شیعه و مسلمان سنّی، بهانه صیقل خورده‌ای فراهم کرده است.
.
این تقابل و دشمنی، این غول بدخیم، تا خون بیشتری نریخته، باید که متوقف شود. بشار اسد و خط موسوم به «مقاومت در برابر صهیونیسم» هر چقدر بیارزد، احتمالا نباید به قیمت دشمنی بین خود مسلمانان و شعله‌ورتر شدن کینه‌توزی‌های مذهبی تمام شود. 
.
بهمن ماه سال 85، رفسنجانی با همین شیخ یوسف قرضاوی، به ابتکار شبکه الجزیره، مناظره مستقیم تلویزیونی داشت. شیخ یوسف قرضاوی دراین گفت وگو با تأکید بر اهمیت وحدت میان تمامی مسلمانان جهان از لزوم مقابله با برخی جریانات موجود در جوامع سنی و شیعه که به اعتقاد وی ارزش‌های طرف مقابل را نادیده می‌گیرند سخن گفته و خواستار مقابله با این اقدامات شده بود. رفسنجانی هم گفته بود: «در نگاه به روابط شیعه و سنی نباید عملکرد افراطیونی که به هیچ وجه مصلحت مسلمین را تشخیص نمی‌دهند به حساب اسلام گذاشته شود و موجبات تفرقه میان شیعه و سنی را فراهم آورد.»(+)
.
متاسفانه اینک، حدود شش سال بعد از آن مناظره، چشم‌انداز روشنی برای چنین مجاورت‌ها و تعاملاتی وجود ندارد.
.
.
عکس: استقبال گرم حماس از قرضاوی در نوار غزه. اسماعیل هنیه دست او را می‌بوسد. او در جریان این سفر، به شیخ یوسف قرضاوی تابعیت فلسطین و گذرنامه دیپلماتیک داد.(+) ... کمتر از یک ماه قبل

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر